اخبار محرمانه

آخرين مطالب

روایت‌سازی رسانه‌ها در سایه سکوت مذاکره‌کنندگان تحلیل ویژه

روایت‌سازی رسانه‌ها در سایه سکوت مذاکره‌کنندگان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
تلاش برای احیای توافق هسته‌ای میان ایران و ترکیب اولیه این توافق 1+5 در میانه مجموعه‌ای از تحولات حاشیه‌ای اما تاثیرگذار از وین تا تهران و واشنگتن ادامه دارد. در حالی که ایران و ایالات متحده هنوز به شکل رسمی پاسخ خود به متن نهایی شده از نظر انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را نداده‌اند، رابطه متشنج ایران-ایالات متحده تحت تاثیر دو مساله اتهام‌زنی به تهران مبنی بر تلاش برای ترور مقام‌های دولت پیشین ایالات متحده و حمله به سلمان رشدی نویسنده کتاب آیات شیطانی قرار گرفته است. از تهران تنها صدایی که شنیده می‌شود حکایت از ادامه روند بررسی متن موردنظر انریکه مورا دارد، اما از جانب ایالات متحده رابرت مالی، رییس هیات مذاکره‌کننده این کشور در گفت‌وگو با رسانه‌ها هم به گزارش‌های رسانه‌ای درباره جزییات متن نهایی پاسخ می‌دهد و هم تلاش می‌کند دستاوردهای واشنگتن از این متن را مطلوب مخالفان برجام در داخل این کشور جلوه بدهد. 
رسانه امریکایی و ادعای سهل‌گیری امریکا در تحریم سپاه
مهم‌ترین گزارشی که در 24 ساعت اخیر درباره جزییات متن نهایی ارایه شده توسط انریکه مورا منتشر شده به رسانه امریکایی پولیتیکو تعلق دارد. گزارشی که موجی از واکنش‌ها را به دنبال داشته و رابرت مالی نیز درباره آن اظهارنظر کرده است. براساس ترجمه خبرگزاری ایسنا از این گزارش، نشریه پولیتیکو در گزارش خود با انتشار جزییاتی از متن اتحادیه اروپا برای احیای برجام، ادعا کرد که طبق این پیش‌نویس شهروندان غیرامریکایی اجازه خواهند داشت با شرکت‌هایی که با سپاه پاسداران معاملات اقتصادی دارند، تجارت کنند. پولیتیکو در بخش‌هایی از این گزارش با ادعای اینکه جزییات این پیش‌نویس دوشنبه گذشته در جریان مذاکرات وین نهایی شده، نوشت: از آنجایی که اتحادیه اروپا در هماهنگی نزدیک با واشنگتن روی این پیش‌نویس کار کرده است، به نظر می‌آید که دولت جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده آماده است تا امتیازات بیشتری از آنچه انتظار می‌رفت برای حصول توافق، به ویژه با کاهش فشار بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدهد. سازمانی که ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آن را به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کرد. براساس این گزارش، اروپایی‌ها و سایر غیرامریکایی‌ها می‌توانند بدون ترس از اعمال تحریم‌های امریکا با نهادهای ایرانی که در معاملات با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درگیر هستند، تجارت کنند، به شرط آنکه شریک تجاری اصلی آنها در فهرست تحریم‌های امریکا نباشد. انتشار این گزارش با واکنش سریع راب مالی روبه‌رو شد. او در حساب خود در توییتر در این باره نوشت: به‌طور واضح می‌گویم؛ ما در هیچ مذاکره‌ای درباره تغییر رویکرد خود یا استانداردهای انطباق با تحریم‌های ایالات متحده و تحریم‌هایی که تا زمان بازگشت متقابل به اجرای کامل [توافق هسته‌ای] باقی می‌مانند، شرکت نکرده‌ایم. هر گزارشی که برخلاف آن باشد، کاملا اشتباه است.
بحث ادامه‌دار پرونده اختلاف ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
ایران می‌گوید پرونده اختلاف تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید در چارچوب مذاکره برای احیای برجام به سرانجام رسیده و مختومه شود. مطالبه‌ای که طرف غربی می‌گوید راهکاری برای آن وجود دارد، اما نمی‌تواند بدون آنچه پاسخگویی تهران خوانده این پرونده را مختومه اعلام کند. در حالی که گفته می‌شود اصلی‌ترین اختلاف باقی‌مانده در مسیر احیای برجام مساله اختلاف‌های پادمانی میان ایران و آژانس است، یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا به صدای امریکا ادعا کرد که احیای برجام و تعهدات قانونی ایران تحت ان‌پی‌تی نباید به یکدیگر گره زده شوند. به گفته او، واشنگتن با دقت در حال مطالعه متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپاست و پاسخ‌هایش را به آنها ارایه خواهد داد. این سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به گفته اروپایی‌ها مبنی بر اینکه متن کنونی آخرین تلاش‌شان برای حصول به یک توافق است، گفت: این موضوع که متن مزبور مستلزم «تصمیم‌گیری‌های دشوار از سوی تمام شرکت‌کنندگان» در مذاکرات است، نباید باعث شگفتی کسی شود. این سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به اظهارات مقام‌های ایران در ارتباط با اینکه تا زمان حل مسائل پادمانی گام‌های اصلی برای بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام را بر نخواهند داشت، گفت: از نظر واشنگتن احیای برجام و تحقیقات درباره تعهدات قانونی ایران تحت ان‌پی‌تی و موافقتنامه جامع پادمانی‌اش دو مساله مجزا هستند و نباید به یکدیگر گره زده شوند. او تصریح کرد که بازگشت به اجرای کامل برجام بدون هیچ مساله پادمانی باقیمانده «مرجح» است، اما تحقق این امر کاملا در دست ایران است. او افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موادی را در برخی تاسیسات اعلام ‌نشده ایران یافته و حال اطلاعاتی درباره مکان آنها نیاز دارد تا اطمینان حاصل کند هیچ ماده هسته‌ای خارج از پادمان‌های آژانس در ایران وجود ندارد. به گفته این سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، پادمان‌ها درباره مواد هسته‌ای در کانون وظایف آژانس قرار دارند و تحقیق درباره آنها مساله‌ای سیاسی یا اهرم فشار و چانه‌زنی نیستند. این سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: پس از گزارش مدیرکل آژانس به شورای حکام مبنی بر شفاف بودن و حل شدن مسائل برجسته می‌توان انتظار برداشتن آنها از برنامه کار این شورا را داشت، نه قبل از آن. به گفته او، «ایران باید به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد» و این «تنها راه رسیدگی به این مسائل» است. ایران پایه و اساس اختلاف‌های پادمانی با آژانس را سیاسی دانسته و باز ماندن این پرونده در صورت احیای برجام را به مثابه باقی ماندن یک اهرم فشار می‌داند. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/722169/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

سیل برای دبی گران تمام شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

پشت پرده فروش 1200 میلیارد تومانی سینمای ایران!

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

تارانتینو نظرش عوض شد؛ «منتقد سینما» را نمی‌سازد!

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

جادوی بهاره، کار عمو نوروزه!

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

«کارخانه هیولاها» در ایران روی صحنه رفت

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

فقط حرکتای صورت سلمان که به شیرین میگه منو لو نده!

بازیگر نقش سیروس قایقران در «پرویزخان» کیست؟

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

با کودک مثل خودش صحبت کنید

غربت مرتضی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی