اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ازدحام ممنوعه‌ها در رسوب میلیونی! اقتصادی

ازدحام ممنوعه‌ها در رسوب میلیونی!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایسنا /ورود بدون ثبت‌سفارش کالا به گمرک و بنادر، در چرخه تجاری ایران که بارها مسئولان مربوطه به روال معیوب آن اذعان داشته‌اند، از اهم عوامل رسوب میلیون ها تن کالا است؛ این که دستورالعملی دیگر در راستای اصلاح فرایند تجاری و این معضل ثبت سفارش در حال تدوین و ابلاغ است، به تنهایی نمی‌تواند ضمانتی برای اصلاح این روال باشد، چراکه ممنوعیت ورود کالای فاقد ثبت سفارش به بنادر، به همراه بسیاری از دستورالعمل‌ها برای ممانعت از رسوب کالا، سالهاست که مصوب و لازم الاجرا بوده ولی در عمل چنین نشده است.
سالانه حجم بالایی از کالا وارد گمرک و بنادر شده و بخشی از آن بعد از طی تشریفات گمرکی، ترخیص و وارد ایران می‌شود. تجارت خارجی ایران در سال گذشته 163.9 میلیون تن به ارزش 101.6 میلیارد دلار بوده که از این میزان 41.1 میلیون تن به ارزش 53 میلیارد دلار واردات است. در کنار کالاهای ترخیص شده، همواره میلیون‌ها تن از اقلام، پشت درهای خروج قرار دارند که به دلایل مختلف یا امکان ترخیص ندارند و یا اینکه صاحب کالا نسبت به طی تشریفات گمرکی اقدام نکرده و درنهایت به مرحله اظهار به گمرک هم نرسیده و به رسوب منتهی می‌شود.
آنچه در حوزه تجارت در این سال‌ها گذشته، نشان داده که عوامل مختلفی در رسوب کالا دخیل بوده‌اند که در کنار جریان تامین ارز و طولانی بودن فرایند صدور مجوزها و البته عدم هماهنگی دستگاه‌های مربوطه، بخشی به شرایط قبل از اظهار کالا برمی‌گردد که مربوط به ثبت سفارش به عنوان مجوز اولیه ورود کالا به کشور است و تا زمانی که صادر نشده باشد، صاحب کالا امکان اظهار به گمرک و ادامه مراحل ترخیص را ندارد.
دولت به دنبال آن است که کالا بدون ثبت سفارش وارد نشود
اخیرا وزیر اقتصاد از تدوین دستورالعملی جهت اصلاح فرایند تجاری و ورود کالا خبر داده که بر اساس آن از ایجاد رسوب در گمرک و بنادر ممانعت خواهد شد. طبق گفته خاندوزی، بخش عمده کالاهای رسوبی، کالاهایی است که هنوز به مرحله اظهار نرسیده و فرایند ترخیص آنها آغاز نشده است؛ دولت به دنبال آن است تا با الزام ثبت‌سفارش برای ورود کالا به گمرک و بنادر، اصلاح اساسی در تجارت انجام دهد.
اکنون هم ورود کالای فاقد ثبت سفارش ممنوع است اما...
این در حالی است که ثبت سفارش برای ورود کالا قبل از آنکه به گمرک و بنادر وارد شود، سال‌هاست که از الزامات قانونی حوزه تجارت بوده ولی اجرایی نشده است؛ به‌طوری که طبق قانون مقررات صادرات و واردات "واردکنندگان کالاهای مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی جهت اخذ مجوز ورود کالا و ثبت سفارش باید منحصرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. "
همچنین در سال 1397 بود که طبق مصوبه هیات وزیران اعلام شد : "واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع است. "
به دنبال آن در سال 1398، علی لاریجانی -رئیس وقت مجلس شورای اسلامی- طی مکاتبه‌ای با حسن روحانی- رئیس دولت دوازدهم- بر موضوع الزام ثبت سفارش تاکید و اعلام کرد که "مطابق ماده (8) قانون مقررات صادرات و واردات، واردکنندگان کالاهای مختلف اعلم از دولتی و غیردولتی جهت اخذ مجوز ورود و ثبت سفارش باید منحصرا به وزارت صمت مراجعه کنند. بر این اساس باید قبل از واردات کالا، ثبت سفارش انجام شود و بدون ثبت سفارش قبلی، نمی‌توان نسبت به واردات کالا اقدام کرد. "وی اقدامی خارج از این روال را مغایرت قانونی اعلام کرده بود.
همچنین می‌توان اشاره کرد به بخشنامه اردیبهشت‌ماه امسال بانک مرکزی که به استناد مصوبه ستاد مقابله با تحریم شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد "واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور، اعم از مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت‌سفارش و تعیین منشأ ارز بانک مرکزی ممنوع است".

اخبار محرمانه


با این حال آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که در بسیاری از موارد، صاحبان کالا بدون توجه به اهمیت ثبت‌سفارش قبل از ورود به کشور، کالا را خریداری کرده، به گمرک و بنادر آورده و پس از آن به دنبال دریافت مجوز ثبت سفارش و مابقی مجوزهای لازم می‌روند و دستگاه‌های مربوطه و تحویل گیرنده کالا نیز چنین الزامی برای واردکننده ایجاد نکرده‌اند. تنها در مرزهای زمینی است که از سال 1397 الزام دریافت ثبت سفارش برای ورود مورد تاکید بوده است که این مهم نیز از مدتی پیش تحت الشعاع قرار گرفت.
این نابسامانی در جریان واردات که از قبل نیز مورد انتقاد مسئولان حوزه تجارت و البته قضایی قرار داشته، هیچ گاه حل و فصل نشده است و همچنان جریان ورود بدون ثبت سفارش کالا به اماکن گمرکی و بنادر ادامه دارد و خود به یکی از دلایل انباشت کالا تبدیل شده است ‌و گزارش‌های متفاوتی از آن نیز وجود دارد؛ از خودروهای دپو شده در گمرک که سال‌هاست حداقل 1000 دستگاه به دلیل نداشتن ثبت سفارش و بسته بودن سامانه در زمان ممنوعیت واردات خودرو نتوانسته ترخیص شود و یا ماجرای اخیر 30 کانتینری که 13 سال در بندر بوشهر مانده و به گمرک اظهار هم نشده و حتی کالاهای آن تخلیه و خارج شده است، در حالی که ثبت سفارشی هم برای آن نمی‌تواند وجود داشته باشد. همچنین حجم بالایی از کالاهای بدون ثبت سفارشی که با ممنوعیت گروه کالایی مواجه شده و دیگر امکان ترخیص پیدا نکرد و فاسد شد.
اینکه دولت بار دیگر مصوبه و دستورالعملی جدید برای ممنوعیت واردات کالای فاقد ثبت سفارش به گمرک داشته باشد، به تنهایی نمی‌تواند پایان دهنده ایرادهای موجود در تجارت خارجی و معضل رسوب باشد چراکه چنین ممنوعیتی در حال حاضر نیز وجود دارد و جهت ممانعت از رسوب هم به وفور ، دستوراالعمل صادر و در دستور کار قرار گفته است؛ ولی یکی از مسایل مورد توجه این است که باید از ضمانت اجرایی کافی برخوردار باشد و سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه، هماهنگی و همراهی لازم برای اصلاح چرخه تجاری را داشته‌ باشند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/721887/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

جت شخصی چند؟

خاطرات فراموش‌نشدنی پایان جنگ از زبان «مسعود ده‌نمکی»

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

من آدم مجرد سوار ماشینم نمیکنم!

گام‌های اصلی در تربیت جنسی کودکان

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

مسعود ده‌نمکی: پدرم می گفت بین من و خمینی یکی رو انتخاب کن

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

تابستون نزدیکه و هندوانه رو اینجوری برش بزن

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کلیه ناخدا رو به اسم نورالدین خریدند!

جشن تولد ساده و بی ریای بازیگر پیشکسوت

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

مجری سابق برنامه «هفت»: با زور و تهمت و تهدید فیلمساز نمی‌شوید!

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

سفر پریناز ایزدیار با رضا عطاران به کاخ صدام حسین!

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

با این رفتار، همیشه از جاری هات سرتر و جلوتری

پیدایش ابرقدرت اسلامی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

سختی‌های کار «سلطان و شبان» که کمتر شنیدید

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی