اخبار محرمانه

آخرين مطالب

آیا تایوان، اوکراین بعدی می شود؟ تحلیل ویژه

آیا تایوان، اوکراین بعدی می شود؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایسنا /"آیا تایوان، اوکراین بعدی می‌شود؟ این سوالی است که کارشناسان دفاعی و سیاست خارجی ماه‌ها است به آن فکر می‌کنند؛ حتی پیش از آنکه تمرین‌های نظامی هفته گذشته پکن در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان آغاز شود."
 در تحلیلی که ایندیپندنت منتشر کرده، آمده است: ظرف هفته گذشته، این وضعیت به‌سرعت تشدید شد. چین نخستین بار زمانی که رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا با جت نیروی هوایی در تایوان فرود آمد، رزمایشی با مانورهای شلیک مستقیم را اعلام کرد.
در جریان این رزمایش، برای نخستین بار موشک‌هایی بر فراز تایپه، شلیک شدند، هواپیماهای بدون سرنشین بر فراز جزایر فراساحلی تایوان به پرواز درآمدند و کشتی‌های جنگی از خط حائل میانی تنگه تایوان عبور کردند؛ چیزی که ارتش این جزیره خودگردان آن را «محاصره» نامید.
روز دوشنبه، چین تصمیم گرفت این رزمایش‌های نظامی تهدیدآمیز را که حمل‌ونقل دریایی و هوایی این منطقه جزیره‌ای را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای مختل کرده و نگرانی‌هایی درباره درگیری احتمالی در منطقه برانگیخته است، تمدید کند؛ آن هم در شرایطی که جهان با آثار جهانی جنگ روسیه با اوکراین در اروپای شرقی درگیر است.
اما آیا این درگیری در آسیا به‌زودی به جنگ تبدیل می‌شود؟ کارشناسان در این مورد اختلاف نظر دارند.
مایکل چانگ که بحران موشکی سال 1996 تایوان را در زمانی که معاون دبیرکل شورای امنیت ملی تایوان بود، مدیریت کرد، به رسانه‌های محلی گفت که این رزمایش ممکن است پیش‌نمایش سناریو تهاجم چین باشد.
رزمایش شلیک مستقیم نمایش قدرت نظامی است که در آن برای ایجاد شرایط تمرینی از مهمات جنگی استفاده می‌شود و تا حد امکان به سناریوهای جنگی واقعی نزدیک است.
در حالی‌ که توان نظامی چین بسیار فراتر از تایوان است و نمایش توانایی‌های نظامی مسلما فشار بیشتری به همراه خواهد داشت، این دولت جزیره‌ای خود را برای هر احتمالی آماده کرده و ده‌ها سال است که با ترس از تهاجم چین سر می‌کند.
درگیری میان چین و تایوان به دوران جنگ داخلی در زمان مائوتسه تونگ برمی‌گردد. رئیس مائو با پیروزی در جنگ داخلی سال 1949، جمهوری خلق چین را تاسیس کرد و حزب ملی‌گرای کومینتانگ را به تایوان عقب‌ نشاند که از آن زمان تاکنون خودگردان است.
پکن هنوز این جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند و قول داده است که در نهایت آن را با سرزمین اصلی متحد می‌کند و در صورت لزوم از زور استفاده خواهد کرد.
اما هم‌زمان که شی جینپینگ، قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو، در اندیشه دور سوم رهبری به سرمی‌برد که [در این کشور] بی‌سابقه است، زمان‌بندی وقوع درگیری اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند.
همچنین اکنون چین تحت حکومت شی از زمان «سومین بحران تنگه تایوان» در سال 1996، آخرین باری که پکن موشکی در نزدیکی این دولت جزیره‌ای پرتاب کرد، به‌مراتب قوی‌تر است.
هارش وی پنت، تحلیلگر سیاست خارجی بنیاد پژوهشی آبزرور واقع در دهلی (اوآراف) به ایندیپندنت می‌گوید: «شی نمی‌خواهد با ورود به دوره سوم ریاست‌جمهوری خود- که بی‌سابقه است- به مثابه رهبری که نشانه‌ای از ضعف در او هست، دیده شود و می‌خواهد نامش در تاریخ به عنوان رهبری بماند که تایوان را متحد کرد. بنابراین مطمئنا هزینه‌ها برای تایوان افزایش خواهد یافت.»
با این حال او توضیح می‌دهد که اقدام فعلی چین عمدتا از این واقعیت ناشی می‌شود که پکن پیش‌تر درباره موضوع دیدار پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، «خود را در موقعیت دشواری» قرار داد که نتوانست جلو [وقوع] آن را بگیرد و باید نشان می‌داد که در مقابل آن دارد کاری می‌کند.
او می‌گوید: «وقتی [چین] میزان حساسیتش را تا این حد بالا برد، معنایش این بود که اکنون می‌باید واکنشی نشان بدهد.» و افزود که جنگ تمام‌عیار با تایوان ممکن است به نفع پکن نباشد.
ناظران تا حد زیادی موافق‌اند که این رزمایش‌ها مانور داخلی حفظ آبرو برای متعادل کردن خشم این کشور از دیدار پلوسی و شکست در ممانعت از اجرای آن‌اند.
پروفسور پنت ادامه می‌دهد که پکن با تهدید به تشدید اوضاع به دلیل دیدار پلوسی، عزم آمریکا را امتحان می‌کند اما می‌داند که گزینه‌های محدودی در اختیار دارد.
پروفسور پنت می‌افزاید: «چین این را هم می‌داند که جنگ تمام‌عیار با تایوان در این مرحله چیزی است که ممکن است بیشتر به ضرر منافع خودش باشد.»
درباره احتمال وقوع جنگ میان ایالات متحده آمریکا و چین بر سر تایوان هم نگرانی‌هایی وجود دارد، اما کارشناسان معتقدند که هیچ یک از این کشورها تاکنون به تشدید تنش تمایلی نداشته‌اند.
اما این به آن معنا نیست که این افزایش تنش‌ها بر تایوان و جهان و از جمله بر روابط بین ایالات متحده آمریکا و چین که کشمکش بی‌سابقه‌ای را شاهدند، تاثیر گسترده‌ای نخواهد گذاشت.
به گفته کارشناسان، دیدار پلوسی و واکنش متعاقب چین وضعیت موجود در منطقه را در درازمدت تغییر می‌دهد.
لو ناکمن، دانشمند علوم سیاسی و استادیار دانشگاه ملی چنگ‌چی در تایوان، به ایندیپندنت می‌گوید: «پیش‌بینی من این نیست که وخامت اوضاع بیش از این تشدید می‌شود، بلکه وضعیت فعلی در این سطح باقی خواهد ماند.»
او ادامه داد: «در هفته گذشته، انتقال تهدیدهای جت نظامی از منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان (ای‌دی‌آی‌زد) به خط میانه را دیده‌ایم. این [خط میانه] به شکل قابل‌توجهی به تایوان نزدیک‌تر است و نشان می‌دهد چین قصد دارد خطرات این تهدید نظامی را افزایش دهد.»
در کوتاه مدت، تایوان ممکن است بیشتر نگران مشکلات اقتصادی باشد.
با اینکه کارشناسان می‌گویند با وجود مانورهای نظامی، تجارت به روال معمول ادامه دارد، تایوان درست با رفتن پلوسی در سوم اوت، برای یافتن مسیرهای جایگزین برای حمل‌ونقل هوایی و دریایی در تلاش است.
کارشناسان امنیتی می‌گویند طراحان نظامی چین مدت‌ها است درباره محاصره تایوان صحبت کرده‌اند اما به احتمال زیاد، تاکنون چنین اقدامی را بیش از حد تحریک‌آمیز می‌دانستند. توان اعمال محاصره به پکن اهرمی می‌دهد تا تایوان را در جریان درگیری، پای میز مذاکره بکشاند.
ناکمن می‌گوید: «تردید دارم که مسیر تجاری رسمی محاصره شود... حتی اکنون با وجود ادعای چین مبنی بر ادامه مانورهای نظامی، بازگشت مسیرهای تجاری به حالت عادی را شاهدیم. عوامل اقتصادی که به احتمال زیاد در این [موقعیت] رخ می‌دهد، یا ناشی از تحریم‌های اعمال‌شده چین علیه تایوان است یا درک خطر گسترده‌تر سرمایه‌گذاری در تایوان در کوتاه مدت.»
در مجموع، سفر پلوسی هرچند بی‌سابقه و نماد قوی‌ترین حمایت واشنگتن تاکنون بود، برای تایوان هزینه سنگینی به بار آورد.
مقام‌های چین عزم ایالات متحده آمریکا و متحدانش برای حمایت از تایوان را زیر سوال می‌برند. این کشورها با اینکه مانورها را محکوم کرده‌اند، برای توقف مانور محاصره، مستقیم مداخله نکردند.
یک مقام سابق دفاعی چین به رویترز گفت: «با مشاهده واکنش ایالات متحده آمریکا و متحدانش به رزمایش‌ها، رهبران تایوان در صورت حمله پی‌ال‌ای [ارتش آزادی‌بخش خلق چین] چقدر می‌توانند به کمک آن‌ها امید داشته باشند؟»
اما تحلیلگران می‌گویند تایوان از هزینه‌ای که باید بپردازد، آگاه بود و به نظر می‌رسد به این موضوع با آرامش، واکنش نشان می‌دهد.
ناکمن می‌گوید: «در کوتاه‌مدت بله؛ شاید اگر پلوسی نمی‌آمد این رزمایش‌ها وتحریم‌ها دست‌کم اکنون رخ نمی‌داد.» و اضافه می‌کند که دیدار او از دید تایوان ارزشی نمادین دارد. به نظرم زمان مشخص خواهد کرد که مزایای [این دیدار] بیشتر بود یا معایب آن.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/721626/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

مدیر انتشارات روزنه به زندان رفت

از بازیگری در فوتبال تا رسیدن به گزارشگری جوادخیابانی/ ویدئو

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی