اخبار محرمانه

آخرين مطالب

از وین تا دوحه! تحلیل ویژه

از وین تا دوحه!
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ابتکار /متن پیش رو در ابتکار منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به تهران سفر و با مقامات کشورمان دیدار کرده بود، پس از ترک کشورمان با انتشار یک پیام توئیتری از رفع بن‌بست در مذاکرات وین به‌عنوان دستاورد مهم سفرش خبر داد.
بورل نوشت: نتیجه مهم سفر من به ایران این است که بن‌بست اخیر را رفع کردیم و مذاکرات متوقف شده بر سر احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از سر گرفته خواهد شد.
وی همچنین در پیامی دیگر به دیدار خود با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی اشاره و گفت‌وگوهای خود را مهم ارزیابی کرد. بورل در ادامه خاطر نشان کرد که آنها در این دیدار درباره چگونگی بازگرداندن برجام به مسیر خود رایزنی کرده‌اند.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز شنبه با حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه کشورمان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی پس از این دیدار در صفحه توئیترش نوشت: سفرم به تهران یک هدف عمده دارد؛ دادن نیروی محرکه‌ای جدید به مذاکرات و بازگرداندن توافق هسته‌ای (برجام) به مسیر خود.
بورل همچنین درباره دیدار با امیرعبدللهیان تصریح کرد: در دیدار با حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، توافق کردیم که مذاکرات میان ایران و آمریکا در روزهای آتی با تسهیل‌گری تیم من از سر گرفته شود تا آخرین مسائل باقی‌مانده را حل کنیم.
وی افزود: روابط دوجانبه ما پتانسیل شگرفی دارند اما بدون یک برجام فعال نمی‌توانیم روابطمان را گسترش دهیم. امیر عبداللهیان نیز در نشست مطبوعاتی مشترک با بورل گفت: مسیر گفت‌وگوهای وین بزودی از سر گرفته می شود و امیدواریم که طرف آمریکایی این بار واقع بینانه و منصفانه در مسیر مذاکرات و رسیدن به نقطه پایانی توافق اقدامات مسوولانه انجام دهد.
انتقال محل مذاکرات به قطر
در این رابطه و در حالی که پیش از این نیز برخی از رسانه ها بورل را حامل پیامی از آمریکا در سفرش به تهران دانسته بودند، سایت نور نیوز، رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در توئیتی خبر داد: پس از پایان سفر بورل به تهران، نگاه‌ها متوجه محل، روز و شکل برگزاری مذاکرات آتی شده است. بورل در این باره گفته بود مذاکرات در وین برگزار نخواهد شد.
اخبار رسیده به «نورنیوز» حاکی است با توجه به تلاش‌های مستمر قطر در این خصوص، شانس دوحه برای میزبانی مذاکرات آتی بیشتر است.
در همین راستا رضا نصری، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با انتخاب درمورد تغییر محل مذاکرات برجام از وین به دوحه گفت: از ابتدا کشور‌های منطقه به دو دلیل مخالف برجام بودند؛ اول اینکه تصور می‌کردند عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری ایران با جهان موجب خواهد شد مولفه «قدرت اقتصادی» نیز به سایر مولفه‌های قدرت ایران اضافه شود و ایران عملاً در میان‌مدت بر منطقه استیلا پیدا کند؛ دوم اینکه تصور می‌کردند تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن در بلندمدت به عادی‌سازی روابط میان دو کشور یا دست‌کم به «مدیریت تنش» میان آن‌ها منجر خواهد شد و لاجرم کشور‌های منطقه را به تدریج به حاشیه خواهد راند. در نتیجه، اولین کارکرد نمادین برگزاری مذاکرات در فُرمت جدید رفع این دغدغه و اطمینان‌بخشی به کشور‌های عربی منطقه است.»
وی همچنین درباره اهداف تغییر فرمت، افزود: «درواقع ابتکار جدید، این پیام را به کشور‌های همسایه مخابره می‌کند که بُرد راهبردی ایران قرار نیست به باخت آن‌ها منتهی شود و ایران بیش از اینکه دنبال هژمونی بر منطقه باشد، خواستار یک «منطقه قوی» است. دومین کارکرد این است که فُرمت جدید به مثابه یک «حلقه پیوند» میان مذاکرات منطقه‌ای بین ایران و کشور‌های همسایه و مذاکرات هسته‌ای عمل می‌کند؛ ضمن اینکه به ایران و آمریکا نیز اجازه می‌دهد در چارچوب جدیدی بدون واسطه - یا با واسطه کمتری - با یکدیگر به رایزنی بپردازند.»
نصری در پاسخ به پرسشی مبنی اینکه پیشنهاد‌های ایران و امریکا به یکدیگر چه می‌تواند باشد و اینکه آیا امریکا پیشهادی مثل رفع تحریم قرارگاه خاتم لانبیا را می‌پذیرد یا خیر، گفت: «حقیقت این است که اختلافات باقی‌مانده، اختلافات قابل حلی است و صرفاً یک اراده سیاسی می‌طلبد. کما اینکه در تابستان سال گذشته - پیش از انتقال دولت در ایران - طرفین عملاً به آستانه توافق رسیده بودند. یعنی اگر اراده سیاسی به وجود بیاید، پیدا کردن فرمول‌های مختلف و ابتکارات دیپلماتیک و حقوقی - از قبیل همین موضوع رفع تحریم خاتم‌الانبیا - یک بحث ثانویه است.»
او همچنین درباره اینکه آیا می‌توان از سرگیری مذاکرات را به معنای نزدیک شدن و حل و فصل اختلافات تلقی کرد، گفت: «طبیعتاً، وقتی بعد از یک وقفه طولانی دو طرف به این نتیجه می‌رسند که باید به میز مذاکرات بازگردند، می‌توان استنباط کرد که یک اراده سیاسی بوجود آمده است. «اراده سیاسی» هم کلید حل‌وفصل اختلافات در مذاکرات است.»
جزئیات جدید دور تازه مذاکرات
از سوی دیگر حشمت الله فلاحت‌پیشه، رئیس اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه تحولات و وقفه چند ماهه در مذاکرات وین را باید از دو دید تحلیل کرد، اظهار داشت: به اعتقاد بنده، در این رابطه ما با یک راه و یک بی‌راهه روبه‌رو بودیم، بی‌راهه مذاکرات وین بود که باعث شد وضعیت برجام به این روز برسد، زیرا با توجه به اینکه اختلاف اصلی در موضوع هسته‌ای بین ایران و آمریکا بود، باید منافع این دو کشور با سایر شرکای برجامی را جدا کرد.
وی افزود: در این زمینه کشور‌های اروپایی با توجه به منافع خود، برجام را معطل نگه داشتند، تا برخی از آنها صدای برخی از مرتجعین عرب و حتی اسراییل باشند و از این طریق قرارداد‌هایی را با این کشور‌های عربی منعقد کردند، روسیه نیز به نوعی با توجه به جنگ اوکراین مذاکرات وین را به گروگان گرفت و یکی از عوامل اصلی در به بن‌بست کشیدن مذاکرات بود.
فلاحت‌پیشه گفت: اما به اعتقاد بنده راه نجات برجام، تشکیل مثلث قطر، عمان و اتحادیه اروپا برای میانجیگری بین ایران و آمریکا به منظور آغاز مذاکرات دوجانبه با واسطه‌گری این کشور‌ها است، میز شام کاری بین بورل، مورا و مالی نشان داد که میز مذاکره باید خلوت باشد و به اعتقاد بنده دور جدید مذاکرات در قطر و یا عمان و با حضور نمایندگان ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد، زیرا منافع ایران و آمریکا با منافع سایر طرف‌های برجامی متفاوت است و اگر قرار باشد، برجام به نتیجه برسد، این ایران و آمریکا هستند که باید اختلافات را کنار بگذارند. این استاد دانشگاه اضافه کرد: احیای برجام نیاز به اراده و تصمیم سیاسی ایران و آمریکا دارد که با توجه به پیامی که بورل به تهران آورد، نشان‌دهنده این است که دولت بایدن خواهان توافق است و ایران نیز با توجه به موضع‌گیری‌هایی که در داخل انجام شد، این پیام را جدی گرفت، بنابراین در مرحله فعلی آنچه که مشخص است، دو طرف می‌توانند موارد اختلافی را حل و فصل کنند و حداقل در موضوع هسته‌ای یک تفاهمی حاصل شود. این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: دو طرف می‌توانند، در این مرحله متعهد به رفع اختلافات شوند و به سوی تنش زدایی حرکت کنند، که البته این موضوع در گرو این است که منافع سایر طرف‌های برجامی، دوباره اخلالی در مذاکرات به وجود نیاورد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/712751/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

سفر به ایران قدیم؛ اولین هواپیمای ایران و سفر استانی احمدشاه

سقوط قیمت بیت کوین

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

نتانیاهو از ترس بازداشت دست به دامن انگلیس و آلمان شد

حمله حزب‌الله لبنان به چند پایگاه صهیونیستی

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

چین: امیدواریم آمریکا خودبرتربینی را کنار بگذارد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

پایان یکه تازی اردوغان؟

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی