اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جبهه‌های جدید در مقابل طالبان تحلیل ویژه

جبهه‌های جدید در مقابل طالبان
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
شهاب شهسواری/ چهره‌های سیاسی مخالف حکومت طالبان در افغانستان در تازه‌ترین اقدام خود با حضور در یک نشست بزرگ در آنکارا، پایتخت ترکیه یک نهاد تازه با عنوان «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» تاسیس کرده‌اند. در حالی که در هفته‌های گذشته درگیری‌های مسلحانه میان گروه‌های مقاومت مسلح در برخی از نقاط افغانستان به ویژه ولایت پنجشیر و منطقه اندراب شدت گرفته است، نهاد تازه‌تاسیس «شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان» از این اقدامات حمایت کرده است، اما در عین حال از طالبان دعوت کرده است که به سرعت برای تشکیل یک حکومت فراگیر انتقالی وارد مذاکره با گروه‌های سیاسی افغانستان و جامعه بین‌المللی شود. به گفته این شورا هدف از تشکیل دولت انتقالی، ایجاد یک نظام منتخب مردم در افغانستان خواهد بود. تشکیل جلسه بزرگ فعالان سیاسی افغان در آنکارا در حالی انجام می‌شود که در نخستین روزهای حاکمیت طالبان بر کابل، ترکیه به این گروه وعده داده‌بود که جلوی فعالیت سیاسی افرادی را که به این کشور پناهنده شده‌اند بگیرد. با این حال به نظر می‌رسد 9 ماه پس از سقوط کابل، مقام‌های آنکارا در وعده خود تجدیدنظر کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند به سیاستمداران مخالف طالبان برای تشکیل جلسه و فعالیت سیاسی علیه گروه طالبان در ترکیه مجوز بدهند.
واکنش طالبان به تاسیس شورای عالی مقاومت
در واکنش به برگزاری جلسه شورای عالی مقاومت در آنکارا، سخنگوی طالبان گفته است اگر طرف مقابل گزینه نظامی را انتخاب کند، مردم افغانستان به آنها اجازه نخواهند داد. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گفته است که هرکسی که برای تامین صلح و ثبات در افغانستان کمک کند، طالبان از آن استقبال کرده و اگر نیت جانب مقابل جنگ باشد، اجازه داده نخواهد شد. وی روز پنج‌شنبه گفت: «اکنون افغانستان دارای وضعیت امن است، هرگاه کسی برای این وضعیت کمک و همکاری می‌کند، طالبان با آنان مشکلی ندارد. مجاهد تاکید کرد: «هرگاه از سوی چنین جناح‌ها تلاشی برای مخالفت صورت بگیرد و گزینه نظامی را انتخاب کنند، مردم افغانستان به آنها اجازه نخواهد داد.»
بیانیه شورای عالی مقاومت
این شورا که نخستین نشست خود را با حضور بسیاری از چهره‌های شناخته شده جهادی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان در آنکارا برگزار کرده است با صدور بیانیه‌ای به طالبان هشدار داده است که در صورت عدم مشارکت فوری در مذاکرات برای «ایجاد دولت فراگیر انتقالی برای زمینه‌سازی جهت برقراری نظام منتخب مردمی»، وارد فاز مبارزه مسلحانه با این گروه خواهد شد. در بیانیه پایانی این نشست آمده است: «در صورتی که طالبان به مطالبات ملی و بین‌المللی مبنی بر تشکیل حکومت منتخب تمکین نکنند و در زودترین فرصت ممکن وارد مذاکرات صلح بین‌الافغانی نشوند، در جهت شکل‌دهی و گسترش مقاومت ملی در همه مناطق کشور تا رسیدن به صلح و ثبات وارد اقدام نظامی و مقاومت مسلحانه با طالبان خواهد شد.»
حاضران در این نشست همچنین از جبهه مقاومت ملی افغانستان نیز اعلام حمایت کرده‌اند. هر چند در بیانیه پایانی نشست، اشاره مستقیم به نام جبهه مقاومت ملی افغانستان نشده است، اما از فعالیت‌های این گروه با عنوان «مقاومت پنجشیر، اندراب و سایر مناطق» یاد شده است. در این بیانیه آمده است: «با تأیید مطالبات عدالت‌طلبانه مقاومت پنجشیر و اندراب و سایر مناطق، فعالیت‌های گروه‌هایی را که با هدف مقاومت علیه طالبان عرض وجود کرده و می‌کنند، با دقت تعقیب و از اقدامات‌شان در جهت خنثی کردن گروه‌های تروریستی خارجی پشتیبانی می‌کند.» محسن روحی صفت، دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی ایران به «اعتماد» می‌گوید: «اصل برگزاری این نشست به معنای جنگ و مقابله نظامی نیست. طالبان اعلام کرده است که در آینده نزدیک یک مجمع بزرگ از فعالان سیاسی افغانستان تشکیل می‌دهند و در این نشست در مورد نوع ساختار حکومت آینده و فرآیند قانون‌گذاری در آن گفت‌وگو می‌شود.» وی معتقد است: «دیگران اگر بخواهند در این فرآیند مشارکت کنند، لازم است که خودشان را متشکل کنند تا برای شرکت در چنین گفت‌وگوهای احتمالی آمادگی داشته‌باشند. با این حال اگر افرادی که در کابل حاکم هستند مانع شوند تا از طریق قانونی و مسالمت‌آمیز در قدرت مشارکت داشته‌باشند، متاسفانه ممکن است شاهد درگیری‌های مسلحانه باشیم.» روحی صفت تاکید می‌کند که جبهه مقاومت شمال یا جبهه مقاومت ملی افغانستان تحت رهبری احمد مسعود هم در ابتدا اعلام کرده‌بود که تمایلی به جنگ با طالبان ندارد و ترجیح می‌دهد که از طریق گفت‌وگو مسائل را حل و فصل کند و حتی در دوره‌ای گزارش‌ها حاکی از این بود که دوطرف به توافقی برای یک آتش‌بس برای مذاکره رسیده‌بودند.
بر اساس بیانیه منتشر شده در پایان این نشست مقابله با افراطی‌گری و تروریسم با هدف جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به لانه و حیاط‌خلوت افراطیت ستیزه‌جو و تروریسم جهانی، نیز از دیگر اهدافی است که شورای موسوم به نجات افغانستان ترسیم کرده است. در ادامه این بیانیه آمده است: «برای رسیدن به اهداف فوق، شورای عالی نجات دفاع از منافع ملی، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، وحدت ملی، حقوق و آزادی‌های اساسی شهروندان به‌خصوص زنان و تامین عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌های ملی و مشارکت عادلانه و متناسب همه اقوام افغانستان در قدرت سیاسی براساس شایستگی به عنوان عناصر مهم یاد می‌کند.» حمایت از نظام انتخاباتی که بتواند به‌طور هم‌زمان نمایندگی عادلانه جغرافیایی، قومی، جنسیتی و حزبی را تأمین کند و به نامزدان مستقل نیز امکان رقابت سالم را فراهم کند، از دیگر مبناهای رفتاری است که این شورا برای خود ترسیم کرده است. در متن منشور پشتیبانی از مشارکت فعالانه و عادلانه زنان دوشادوش مردان در عرصه‌های آموزش، تحصیل، کار، فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی حمایت شده است. همین طور، احترام و تضمین تنوع فرهنگی و زبانی با رعایت اصل برابری در ارزش‌های ملی و انعکاس آن در اسناد و نمادهای ملی، پایبندی به اصل خرد جمعی، رویکرد نهادی، تصمیم‌گیری بر‌مبنای اصل دموکراتیک و مشارکت همه‌جانبه ملی از ترجیحات منشور جبهه نجات افغانستان است. در نشست آنکارا که در منزل عبدالرشید دوستم، فرمانده جهادی پیشین و معاون رییس‌جمهور پیشین افغانستان برگزار شد نزدیک به 40 نفر از چهره‌های شناخته‌شده سیاسی مخالف طالبان حضور داشتند. از جمله این افراد عبدالرشید دوستم، محمد محقق، عبدرب الرسول‌سیاف، عطا محمد نور، میررحمان رحمانی، محمدعلم ایزدیار، نماینده‌های صلاح‌الدین ربانی، لطیف پدرام و پسر امیر اسماعیل‌خان، جنرال دین محمد جرأت، الماس زاهد، محمد علم ایزدیار، نماینده عبدالهادی ارغندیوال، حضرت عالی، راحل دوستم، محمد یونس قانونی، احمد ضیا مسعود، عالیه یلماز، معصومه خاوری و تعدادی دیگر از شخصیت‌های سیاسی افغان بودند.
محسن روحی‌صفت می‌گوید: «به‌طور طبیعی افغانستان یک کشور چند قومی، چند نژادی، چند زبانی و چند فرهنگی است. این ساختار انسانی باعث می‌شود که تمامی اقوام این انتظار را داشته‌باشند که به نوعی در حاکمیت کشور مشارکت داشته‌باشند.» روحی صفت می‌گوید: «بسیاری از رهبران اقوام و گروه‌ها در حال حاضر در ترکیه مستقر هستند و طبیعی است که این نشست در ترکیه برگزار شود.»
تغییر رویکرد ترکیه در قبال مقاومت افغانستان
ترکیه در ابتدای تشکیل حکومت طالبان در افغانستان، تلاش کرد از طریق تماس مستقیم با این گروه برای مشارکت در پروژه‌هایی مانند بهره‌برداری از فرودگاه کابل، نفوذ خود را در افغانستان در دوران حاکمیت طالبان افزایش دهد. به همین دلیل علی‌رغم حضور تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مقام‌های حکومت پیشین افغانستان در خاک ترکیه، به آنها اعلام کرده‌بود که اجازه فعالیت سیاسی به آنها نخواهد داد. اما با گذشت چند ماه مشخص شد که طالبان حاضر به امتیاز دادن به ترکیه در مورد پروژه‌های حساس امنیتی به ویژه در مورد فرودگاه کابل نیست. حالا ترکیه در چرخشی محسوس تصمیم گرفته است که مخالفتی در مقابل برگزاری نشست مخالفان طالبان در خاک خود نشان ندهد. محسن روحی‌صفت، معاون پیشین دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، معتقد است که ترکیه با میزبانی از چنین نشست‌هایی منافع خود را دنبال می‌کند. روحی صفت به «اعتماد» می‌گوید: «هر کشوری منافع خودش را دنبال می‌کند. ترکیه تمایل خودش را به گسترش نفوذ در آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی نشان داده است. جهت‌گیری نفوذ ترکیه در حال تغییر از خاورمیانه به مناطق دیگر است. نفوذ آنکارا در خاورمیانه به بن‌بست خورده است یا در بهترین حالت کند شده است. در نتیجه تمایل دارد نیروی بالقوه سیاسی خود را به سمت آسیای جنوبی، افغانستان و آسیای مرکزی و قفقاز هدایت کند. به نظر می‌رسد که در حال حاضر در خاورمیانه عربی اسراییل ابتکار عمل را در اختیار گرفته است و ترکیه چندان جایگاهی در آینده نزدیک برای خود متصور نیست.»
عبدالمحمد طاهری، دیپلمات پیشین ایران در افغانستان در گفت‌وگو با «اعتماد» تاکید می‌کند: «جبهه‌ای که در آنکارا شکل گرفته است نه تنها از جبهه‌های فعال در خاک افغانستان دنباله‌روی می‌کنند بلکه تلاش می‌کنند تا از شرایط نابسامانی که طالبان برای مردم افغانستان ایجاد کرده‌اند، استفاده کنند و فشار را هر چه بیشتر بر این گروه تنگ‌تر و تنگ‌تر کنند.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/703010/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی