اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مردم برای اجرای جراحی اقتصادی باید جزییات را بدانند تحلیل ویژه

مردم برای اجرای جراحی اقتصادی باید جزییات را بدانند
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
آن‌گونه که دولت اعلام کرده جراحی اقتصادی کنونی به منظور شفافیت در توزیع عادلانه منابع حمایتی در چندین وزارتخانه کلید خورده است که وزارت اقتصاد در ابتدا و وزارت تعاون در انتهای این طرح برای توزیع واقعی و عادلانه این یارانه‌ها به مردم وارد عمل شده‌اند، اما برخی کارشناسان اقتصادی به این اقدام دولت سیزدهم در جهت جراحی اقتصادی در زمان تحریم‌ها انتقاد کرده و معتقدند که هر چند حذف ارز 4200 تومانی می‌تواند از رانت، فساد و قاچاق جلوگیری کند اما معمولا جراحی اقتصادی را زمانی انجام می‌دهند که کشور دچار تحریم‌های کمرشکن و ظالمانه نباشد. حال آنکه تحریم‌های امریکا که دیگر کشورها هم از ترس آن جرات تخطی از آن را ندارند در کنار تحریم‌های بانکی به دلیل نپیوستن به Fatf این روزها کشور را در وضعیت بحرانی به لحاظ اقتصادی و گرانی‌های کمرشکن قرار داده است. این کارشناسان بر این باورند که جراحی اقتصادی باید زمانی صورت می‌گرفت که درآمد مملکت مناسب بود و اندوخته قابل اعتنایی برای مواجهه با عوارض جراحی در اختیار داشت. اما کشوری که طی سال‌های گذشته با تورم بالای 40 درصد روبه‌رو بوده و نفتی حتی به مقدار کافی نفروخته، نه تنها اندوخته‌ای ندارد که از تامین بودجه عادی هم ناتوان شده است این روزها دست به جراحی زده است. اما آنچه حایز اهمیت است اینکه برای اجرای جراحی اقتصادی مردم باید آگاه شوند و جزییات را بدانند؛ این در حالی است که به دلیل عدم اطلاع‌رسانی دقیق بسیاری از افراد آگاهی کافی از چگونگی دریافت یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک را ندارند و نیازهای مقدماتی مانند زیرساخت الکترونیک برای تامین کالا و وضعیت شبکه توزیع هم هنوز فراهم نیست. 
باید دید این جسم نحیف توان جراحی را دارد یا خیر
سید مرتضی افقه، عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد جراحی اقتصادی دولت در شرایطی که هنوز مساله برجام بلاتکلیف مانده معتقد است؛ به دلیل اینکه موارد مربوط به برجام هنوز نهایی نشده دولت هم نتوانسته از هیچ راهی منابع مالی لازم برای بودجه و هزینه‌های خود، از روش‌های جایگزین را تامین کند و در نتیجه به جیب مردم متوسل شده است. افقه در ادامه به «اعتماد» گفت: البته پس از 4 سال که تورم‌های بالای 40 درصد را تجربه کردیم، مسوولان باید آستانه صبر مردم را در نظر می‌گرفتند. حال باید دید آیا این جسم نحیف توان تحمل این جراحی سخت را دارد یا خیر. این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در واکنش به سخنان علی صالح‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه پیوستن به Fatf در شرایط فعلی اولویت کشور نیست، افزود: اینکه اعلام شده Fatf مانع تجارت کشور در شرایط تحریمی نیست، از جمله مواردی است که در زمان انتخابات یا در حین بررسی صلاحیت‌ها به وفور شنیده می‌شد. اما مسلما در غیاب پیوستن به Fatf و عدم امکان رد و بدل شدن پول از طریق سیستم بانکی با دنیا هزینه‌ها بیشتر خواهد شد و این هزینه را هم مردم می‌دهند. افقه در ادامه خاطرنشان کرد: مردم به دلیل بی‌تدبیری‌هایی که تاکنون صورت گرفته است و عدم توافق هم‌اکنون کالاهای وارداتی را با هزینه بسیار بالایی خریداری می‌کنند. هر چند ممکن است گفته شود این موضوع مانعی جدی در داد و ستدها و تجارت کشور نیست، اما قطعا در کمیت مبادلات تاثیرگذار است و میزان تجارت را کاهش خواهد داد.این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه افزود: حتی اگر نقل و انتقالات پولی از روش‌های دیگری صورت پذیرد یا به صورت تهاتر باشد باز هم سنگینی آن بر دوش مردم است.
هدف باید بزرگ‌تر شدن سفره‌های مردم باشد
این استاد دانشگاه تصریح کرد: هدف اصلی دولت باید رفاه مردم و تامین سفره‌های آنها باشد و اینکه قدرت خرید مردم را بالا ببرند این در حالی است که در گفته‌های مسوولان می‌بینیم که هدف عدم استقراض از بانک مرکزی یا کاهش پایه پولی عنوان می‌شود. این عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه گفت: آقای رییسی قبل از انتخابات یا در حین انتخابات و پس از آن مرتبا اعلام می‌کردند که ما سفره مردم را به تحریم‌ها گره نمی‌زنیم. این در حالی است که این گره سال‌هاست زده شده و گریزی از آن نیست و به ‌شدت این سفره به تحریم‌ها گره خورده و در غیاب درآمدهای نفتی و امکان رد و بدل شدن مراودات بانکی سفره مردم کوچک‌تر از قبل شده است.
معیارها برای حذف افراد از یارانه جای تامل دارد
افقه ادامه داد: شواهدی وجود دارد که بخشی از یارانه‌ها ممکن است در آینده از طریق درآمدهای نفتی تامین شود که اگر از این طریق یا از طریق استقراض بانک مرکزی صورت گیرد به مشکلات گذشته برخواهیم خورد که افزایش پایه پولی و کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم است. این استاد دانشگاه اهواز در خصوص پرداخت دو ماهه یارانه و پس از آن حذف یارانه نقدی و ارایه کالابرگ‌های الکترونیکی خاطرنشان کرد: این اقدام دولت می‌تواند تا حدودی از فشارهای اقتصادی که بر دوش مردم وجود دارد، بکاهد. اما زمانی که اعلام می‌شود 72 میلیون نفر به این یارانه نیازمندند به این معنی است که 80 درصد مردم به مرحله‌ای رسیده‌اند که مشمول دریافت یارانه و کوپن شده‌اند که این مساله اصلا شایسته جامعه نیست. او تصریح کرد: این ارقام نشان می‌دهد که جامعه به درستی اداره نشده است که این میزان افراد باید دست‌شان جلوی دولت دراز باشد، البته در سامانه هدفمندی یارانه‌ها معیارهایی برای افرادی که یارانه به آنها تعلق نمی‌گیرد مطرح شده اما این معیارها دلیل بر آن نیست که این افراد نیازی به دریافت یارانه ندارند، زیرا به دلیل تورم بالا ممکن است فردی خانه‌اش امروز گران شده باشد اما فرد نمی‌تواند خانه‌اش را در این شرایط اقتصادی بفروشد تا نیازهای اولیه‌اش را تامین کند و به نظر می‌رسد تنها می‌خواهند با این معیارها عده زیادی را حذف کنند بدون آنکه بررسی دقیقی در مورد نحوه زندگی آنها صورت گرفته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/701570/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ویدئوی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

روشنگری از دلایل اجرای طرح نور؛ به زودی

واردات گوشت گرم از آفریقا

اسب‌های ارتش انگلیس لندنی‌ها را زخمی کردند

چندرغاز که دیگه چانه زدن نداره!

سخنگوی وزارت خارجه: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار است

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

سرگرمی پرهیجان برای بزرگسالان

چرا رئیسی به پاکستان سفر کرد؟

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

چگونه هند می‌تواند چین را به مخمصه بیندازد؟

نگرانی از یورش گارد ملی آمریکا به دانشجویان معترض

فروش کمدی‌ها چهار برابر بقیه فیلم‌ها!

بخاطر دوتا کلیه چقدر خودشو برای ما میگیره!

زنده شدن خاطرات یاسمن برای حامد

لیست 16 نفره انتخاباتی «شانا» منتشر می‌شود

ده نمکی در دو اپیزود

وقتی رفتار بهمن هاشمی به بقیه هم سرایت میکنه!

سفارت ایران در فرانسه از پیگیری قضایی فرد حمله‌کننده چشم‌پوشی کرد

حضور پارک فناوری و نوآوی نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

واکنش کرملین به انتقال کمک‌های چند میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین

پخش یک سریال خارجی جدید از تلویزیون

شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟

بازتاب گسترده سفر رئیس‌جمهور ایران به سریلانکا در رسانه‌های جهان

در باکو جایی برای شیعیان نیست

صنعت خودرو، قربانی زیاده‌خواهی مسئولان و دلالان

به سطح قالتاقی انسان‌ها احترام بزارید

التهاب سیاسی در دانشگاه‌های آمریکا

پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا

واکنش نماینده ایران به کشف گورهای دسته جمعی در خان‌یونس

به رشد حرکتی کودک‌تان کمک کنید

افزایش سه برابری ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده، 119 درصد افزایش یافت

ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا

ابراز احساسات مردم سریلانکا از حضور رئیسی در کشورشان

متقی: تخم‌ مرغ‌های حماس در یک سبد نیست

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی

بازهم سلمان برای کارهای سخت انتخاب شد!

روایت زهره حمیدی از روزهای سخت سرطان؛ از تلویزیون و وزارت ارشاد دلخورم

بالا رفتن پرچم ایران در جزیره سیلان سریلانکا

جزئیات رایزنی‌های چهار گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین

بودجه روسیه برمبنای نفت 65 دلاری تنظیم می‌شود

تأکید ایران و پاکستان بر اهمیت همکاری در حوزه انرژی ازجمله خط لوله گازی آی‌پی

روش هایی برای اتو کردن صحیح لباس

بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه؛ نرخ مالیات املاک، خودرو، طلا و ارز چقدر است؟

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

پنج پیشنهاد ایران برای تقویت امنیت اطلاعات در جهان

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی