اخبار محرمانه

آخرين مطالب

حذف ارز ترجیحی در شرایط حساس بین المللی امری ضروری و لازم است شهرداری تهران

حذف ارز ترجیحی در شرایط حساس بین المللی امری ضروری و لازم است
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد آقامیری اثرات جنگ اوکراین بر قیمت حال و آینده محصولات کشاورزی در جهان و تصویر آینده بازار محصولات کشاورزی پس از وقوع جنگ اوکراین را مورد بررسی قرار داد.

سه متغیر شوک جنگ اوکراین و تحریم روسیه، اختلال در تولید کودهای شیمیایی به دلیل محدود شدن صادرات گاز و شیوع خشکسالی گسترده در سطح جهان، آینده تولیدات غذایی را تهدید می‌کند و پیش‌بینی می‌شود عمده محصولات کشاورزی، در سال جاری میلادی با افزایش قیمت روبه رو خواهد شد و استراتژی عمده کشورها برای تهیه این محصولات و حفظ ذخایر غذایی متمرکز خواهد بود. 
تنش اوکراین باعث شده که جریان صادرات برخی از محصولات کشاورزی نظیر دانه‌های روغنی با اختلال روبرو شده، بویژه اینکه بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی نیز در مناطق مورد مجادله تولید می‌شود و در نتیجه در مقطع کنونی سه چالش، اقتصاد غذایی جهان را تهدید می‌کند. 
دسته نخست این تهدیدها به وضعیت کاهش عرضه نهاده‌های دامی به دلیل کمبود کشت غلات و دانه‌های روغنی در مناطق جنگی در اوکراین و اعمال تحریم‌ها بر اقتصاد روسیه است. دسته دیگر، کمبود کمی و کیفی کود شیمیایی به دلیل تحریم‌های گازی روسیه است. دسته سوم موضوع خشکسالی رخ داده در برخی نقاط جهان نظیر آمریکای جنوبی (همچون برزیل و آرژانتین) است. و در این راستا سیاست‌های کلان کشورمان نیاز به بازنگری دارد. 
براساس گزارش‌های بین المللی قیمت گندم به بالاترین سطح خود از سال 2008 به دلیل نگرانی‌های فزاینده از کمبود این محصول استراتژیک جهانی رسیده است. این به دلیل آن است که جنگ روسیه و اوکراین بیش از 25 درصد از صادرات این کالای اساسی و مورد نیاز مصرف جهانی را کاهش داده است.
به گزارش فائو، روسیه و اوکراین حدودا یک سوم صادرات جهانی گندم را تامین می‌کنند و از زمان حمله روسیه به همسایه خود، صادرات گندم در بنادر دریای سیاه به کمترین حجم خود در طول 10 سال گذشته رسیده و گاها در برخی از این بنادر صادرات گندم متوقف شده است و این یعنی شروع بحران گندم در جهان.
چین به عنوان یکی از تولیدکنندگان گندم و بزرگترین واردکنندگان گندم از هم اکنون اقدام به پیش خرید گندم کرده است این مسئله موجب می‌شود تا کمبود گندم در جهان به شدت احساس شود و در این جنگ خرید، هرکس پول بیشتری را پرداخت کند گندم راحت‌تری به دست می‌آورد.
خریداران چینی اخیرا به جز گندم حدود 20 محموله سویای آمریکایی و حدود 10 محموله ذرت را نیز رزرو کرده‌اند که این نشان می‌دهد غیر از گندم باید منتظر بحران در دیگر غلات نیز باشیم.
کشوری مانند لبنان که کشوری نسبتا فقیر محسوب می‌شود 80 درصد از گندم خود را از اوکراین وارد می‌کرد همچنین کشورهای دیگری مانند سومالی، سوریه و لیبی نیز در این فهرست قرار دارند که با مشکلات عدیده تأمین گندم مواجه هستند.
در ترکیه نیز شرایط همین گونه است، ترکیه بیش از 60 درصد از واردات گندم خود را از روسیه تأمین می‌کرد حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین، تورم در ترکیه به شدت روند فزاینده ای داشت واکنون نیز شرایط پیچیده‌تر شده است. کشوری که تورمش در ماه فوریه(بهمن و اسفند سال 1400) به بالاترین حد در 20 سال گذشته بود اکنون شرایط بسیار بدتری را پیش رو دارد.
هم اکنون کشورهایی همچون مصر، تونس، لیبی، از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با مشکل کمبود گندم مواجه هستند در اروپا نیز اغلب کشورها با مشکل مواجه هستند و وضعیت آنها روزبه روز بدتر هم می شود چرا که روسیه و اوکراین منبع اصلی واردات گندم آنها بود. 
تحلیلگران معتقدند این مشکلی نیست که به این زودی حل شود. ذخایر گندم در همه جا به بدترین میزان رسیده است و شاید کشورهایی که وضعیت اقتصاد بهتری دارند به شرط مصرف بهینه و درست بتوانند از این بحران عبور کنند. 
در کشور عراق پیش‌بینی می شود با توجه به بحران کم آبی در دو سال گذشته و کاهش سطح آب دو رود دجله و فرات حداکثر تولید گندم عراق به دو میلیون تن برسد و در نتیجه با توجه به نیاز 4.5 میلیون تنی گندم َ در سال، این کشور نیاز به واردات حدو دونیم میلیون تن گندم داشته باشد. 
از طرفی کشور افغانستان دیگر همسایه نا پایدار و فقیر کشور از هم اکنون برای 3 میلیون تن گندم اعلام نیاز کرده است و در این میان کشور ما با نیاز به واردات حدود هفت میلیون گندم در سال آن هم با ارز ترجیحی 4200 تومان در معرض بیشترین آسیب و فرار سرمایه و یارانه به کشورهای اطراف قرار می گرفت بطوریکه گونی آردی که در کشور حدودا به قیمت شصت هزارتومان به صنف نانوایان تحویل می شود در مرز عراق و سوریه به قیمت حدود هفتصد هزارتومان قاچاق می شود. 
تصمیم شجاعانه دولت مبنی بر ساماندهی و هدفمندی یارانه‌ها اگر چه بدلیل نحوه اجرای نامطلوب و عدم اطلاع رسانی درست و عدم رعایت تقدم و تاخر در پرداخت یارانه و سپس حذف ارز ترجیحی، موجبات نارضایتی بخش عظیمی از مردم جامعه را فراهم کرد ولی اتخاذ چنین تصمیمی آن هم در شرایط حساس بین المللی امری ضروری و لازم به نظر می رسید و البته و متأسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های کنترل و نظارت در سیستم اقتصادی کشور آثار تورمی خود را بر دیگر کالاهای مصرفی می‌گذارد.
پر واضح است که در صورت عدم اجرای حذف ارز 4200 تومان و از طرفی عدم توانایی کشورهای همسایه در تهیه گندم و آرد مورد نیاز خود، سیل قاچاق محصولات غذایی از جمله گندم و آرد به طرز وحشتناکی از شهرهای مرزی به سمت این کشورها گسیل می شد و عملا یارانه دولتی به جیب سودجویان و قاچاقچیان می رفت. 
دولت جوان، انقلابی و تازه نفس که از ظرفیت‌های علمی و اجرایی جوانان نخبه کشور بهره می‌برد سریعا در ایجاد سیستم‌های نظارتی اهتمام ویژه نموده تا آثار تورمی تخلفات افراد سود جو، سایه شوم خود را از زندگی مردم مقاوم، صبور کشور عزیزمان ایران بردارد. 
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/701158/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی