اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چشم نادران به کرسی قالیباف مقاله

چشم نادران به کرسی قالیباف
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
الیاس نادران از چهره‌های شناخته‌شده جریان اصولگرایی در مجلس پس از مدت‌ها سکوت و حاشیه‌نشینی، روز گذشته با انتشار نامه‌ای انتقادی علیه محمدباقر قالیباف، خطاب به نمایندگان مجلس، اعلام کرد که در انتخابات هیات‌رییسه مجلس شرکت خواهد کرد. 
انتخابات هیات‌رییسه مجلس یازدهم اوایل خردادماه برگزار خواهد شد. تا به اینجای کار این‌طور به نظر می‌رسد که کاندیدای فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس که اکثریت را در اختیار دارد، محمدباقر قالیباف است. اما حالا نادران نیز به جمع کاندیداهای ریاست مجلس پیوسته است. او چندی قبل در جمعی خصوصی گفته بود که ریاست مجلس کاندیدا می‌شود و به نفع هیچ‌کسی کنار نخواهد رفت. رحیم زارع، نماینده مردم آباده نیز گفته که «تاکنون جز محمدباقر قالیباف که به احتمال زیاد در انتخابات ریاست مجلس در اجلاسیه سوم شرکت می‌کند، الیاس نادران هم گفته است که وارد عرصه انتخابات ریاست مجلس خواهد شد». «فریدون عباسی»، نماینده مردم کازرون نیز خبر کاندیداتوری خود برای ریاست مجلس را اعلام کرد و گفت: «بنده در دو دوره قبلی انتخابات ریاست مجلس شرکت کردم و رای قابل ملاحظه‌ای هم کسب نکردم، اما با وجود این، در انتخابات هیات‌رییسه مجلس یازدهم در سال سوم نیز حضور می‌یابم.» 
در میان رقبای قالیباف، به نظر می‌رسد که الیاس نادران بخت بیشتری برای رقابت داشته باشد. البته نادران از زمان آغاز به کار مجلس یازدهم به حاشیه رانده شده است. او که یکی از باسابقه‌ترین نمایندگان مجلس در ادوار مختلف است، با توجه به تخصص و تجربه‌ای که داشت، به ریاست هیچ کمیسیونی نرسید و برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که این مساله موجبات ناراحتی او را فراهم کرده است. طی ماه‌های اخیر نادران کمتر در تریبون مجلس سخن گفته است. نطق پیش از دستوری از او نشنیده‌ایم و به‌طور نقش‌آفرینی او در صحن علنی مجلس، کم شده است. 
ظاهرا مجلس اصولگرایی که در اواخر دولت دوازدهم بر سر کار آمد با آنچه نادران از یک مجلس اصولگرایی در ذهن داشت، تفاوت داشت. در همان آغاز به کار مجلس شایعه‌ای مبنی بر استعفای الیاس نادران به گوش رسید. به نظر می‌رسید که نادران از بی‌‌توجهی به جایگاه و منزلتش به عنوان یک نماینده باسابقه در چینش ریاست‌های کمیسیون‌های مجلس ناراحت است. آن زمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به شایعه استعفای نادران، بحث اختلاف بر سر تصاحب قدرت در مجلس را مطرح کرد. باشگاه خبرنگاران نوشت: «الیاس نادران به‌دلیل رای‌نیاوردن در رقابت انتخاب ریاست کمیسیون برنامه و بودجه از اعضا دلخور و ناراحت بوده است؛ چراکه تجربه و جایگاه ویژه‌ای در زمینه علم اقتصاد دارد.» اما سیدناصر موسوی‌لارگانی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی و حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی سه عضو هیات‌رییسه مجلس استعفای نادران را تکذیب کردند. احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو دیگر هیات‌رییسه هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «احساس مسوولیت، رقابت‌ها و نامزدشدن افراد برای تصدی مقام‌ها بدون شک وجود دارد؛ اما استعفای نمایندگان برای به ‌مسوولیت ‌نرسیدن در مجلس، بعید است و قطعا چنین چیزی وجود ندارد.» حتی کار به اینجا کشید که برای جلوگیری از استعفای جناب الیاس نادران کمیسیون جدیدی در مجلس تشکیل دهند و نامش را بگذارند کمیسیون جهش تولید و نادران را رییس آن کمیسیون کنند. در نهایت این کمیسیون تشکیل شد اما درحالی که نادران با 136 رای حایز اکثریت برای عضویت در این کمیسیون شده بود، ریاست آن در نهایت به شمس‌الدین حسینی، نفر دوم آرا و وزیر اقتصاد سابق احمدی‌نژاد رسید و پس از آن بود که حاشیه‌نشینی نادران در مجلس آغاز شد.
حالا نادران بازگشته و در نامه‌ای که خطاب به نمایندگان منتشر کرده انتقادات تندی را علیه قالیباف مطرح کرده است. نادران در ابتدای نامه خود با شکوه از اینکه قصد داشته نامه از طریق روال اداری مجلس تکثیر و توزیع شود اما مهر شدن آن به طول انجامیده نوشت که مجبور شده نامه را شخصا در مجلس توزیع کند. نادران در متن نامه خود نوشته: «با توجه به سابقه سه دوره حضور در مجلس و شناخت نسبی نسبت به اداره آن، امیدوار بودم که کارشناسی و مدیریت مجلس بنده ضعف (مدیریتی) آقای قالیباف را جبران کند. متاسفانه ورود جمع کثیری از حوزه اجرای کشور (به ویژه شهرداری تهران) نه تنها این ضعف را جبران نکرد که باعث تشدید آن شد.»
نادران در ادامه به مهندسی در چینش کمیسیون تخصصی پرداخته و نوشت: «این مهندسی به نحوی است که بعضا اطلاع لفظ تخصصی به آنها را بی‌معنی کرده است. این کار شائبه دخالت در تنظیم هیات‌رییسه کمیسیون‌ها را ایجاد کرده است.» نادران در ادامه به از میان رفتن مرزبندی اقلیت و اکثریت و اعلام نظرات فراکسیونی اشاره کرده و عضویت اکثریت نمایندگان در یک فراکسیون واحد را از ایرادات مجلس فعلی برشمرده است. نادران در بخش دیگری از نامه خود نوشت: «اخذ رای مشروط خلاف اصل 85 قانون اساسی، تغییر متن مصوبه مجلس (که مورد اعتراض شورای نگهبان نبوده)، با انشای اعضای هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام و از بدعت‌هایی است که به هیچ‌وجه توجیه‌پذیر نیست. بارها به این شیوه اداره مجلس اعتراض و حتی یک نوبت جلسه علنی را ترک کردم ولی متاسفانه تاثیری در اصلاح رویه نداشت.» 
حالا که الیاس نادران با این نامه انتقادی پا به عرصه رقابت در انتخابات هیات‌رییسه نهاده است، باید دید جریانات سیاسی حاضر در مجلس کدام مسیر را برمی‌گزینند. هر چند مجلس در ظاهر امر دارای یک فراکسیون اکثریت است و خبری از فراکسیون اقلیت در آن نیست اما در درون همین فراکسیون اکثریت نیز رویکرد‌های سیاسی متفاوتی دیده می‌شود. الیاس نادران در حالی وارد رقابت با محمدباقر قالیباف شده است که طی روزهای اخیر ماجرای سفر خانواده رییس مجلس به ترکیه، حاشیه‌هایی را در فضای سیاسی کشور ایجاد کرد. برخی نمایندگان به این سفر انتقاد کرده و البته برخی نیز به دفاع از محمدباقر قالیباف پرداختند. در نهایت چند روز بعد و بعد از سخنان توضیحی قالیباف در جلسه‌ای خصوصی با نمایندگان مجلس، بلافاصله‌ نامه‌ای با امضای 220 نماینده امضا و در آن بر حمایت از قالیباف و لزوم ورود نهادهای اطلاعاتی امنیتی به ماجرای افشای خبر سفر خانواده قالیباف به ترکیه، منتشر شد. نامه‌ای که یک روز پس از آن، برخی نمایندگان امضای خود را از پای آن پس گرفتند. این دسته از نمایندگان اعلام کردند که از متن نامه باخبر نبوده‌اند و فکر می‌کردند که نامه با هدف حمایت از مجلس نوشته شده است. پس از انتشار خبر سفر خانواده قالیباف به ترکیه، حامیان او این تحلیل را مطرح کردند که توطئه‌ای از سوی رقبای او برای تخریب شخصیت رییس مجلس در جریان است. برخی جبهه پایداری را متهم و برخی دیگر نیز این ادعا را مطرح کردند که جریانی قصد دارد با تخریب قالیباف، علی نیکزاد را به جای او به مسند ریاست مجلس بنشاند. 
با تمامی این اوصاف این‌طور به نظر می‌رسد که وضعیت قالیباف در آستانه برگزاری انتخابات هیات‌رییسه‌ای وضعیت خوبی است. رحیم زارع، درباره وضعیت رای‌آوری محمدباقر قالیباف برای انتخابات ریاست مجلس در اجلاسیه سوم می‌گوید: 100 درصد قالیباف این‌بار هم می‌تواند رای لازم را برای تصدی صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی کسب کند. نماینده مردم آباده در مجلس تاکید کرد: عملکرد محمدباقر قالیباف به عنوان رییس مجلس شورای اسلامی در این دو سال خوب و رضایت‌بخش بوده است و به همین علت قاطبه نمایندگان معتقدند که وی باید همچنان رییس مجلس بماند.
علی کریمی فیروزجایی، عضو هیات‌رییسه مجلس، درباره میزان مقبولیت قالیباف در مجلس گفت: قالیباف کاندیدای اصلی تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم است. البته الیاس نادران هم اعلام آمادگی کرده است که در انتخابات ریاست مجلس شرکت می‌کند. او می‌گوید: به احتمال زیاد قالیباف رییس مجلس می‌ماند چرا که وی از پایگاه رای بسیار خوبی نزد نمایندگان برخوردار است. حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری بروجنی، نماینده مردم بروجن نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر پیرامون وضعیت رای‌آوری قالیباف برای انتخابات ریاست مجلس گفت: پایگاه رای محمدباقر قالیباف برای تصدی ریاست مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه سوم بسیار خوب است. به احتمال زیاد قالیباف رییس مجلس باقی می‌ماند، چرا که نگاه قاطبه نمایندگان مجلس نسبت به قالیباف و عملکرد وی مثبت است. اما در صورت حضور الیاس نادران در این رقابت، ممکن است تغییراتی در چینش هیات‌رییسه ایجاد کند. اگر نادران بتواند با تکیه بر تجربه و سابقه‌اش در مجلس برای رای آوری خود به شکلی مناسب لابی کند، ممکن است دست‌کم بتواند در هیات‌رییسه مجلس قرار گیرد و صرف حضور نادران در هیات‌رییسه مجلس، می‌تواند تغییراتی در مجلس ایجاد کند. نادران اگرچه به جریان اصولگرایی تعلق دارد اما به لحاظ اعلام مواضع صریح است. به رغم اینکه با روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی، فضای سیاسی کشور به نفع جریان اصولگرایی یکدست شد، اما نادران همواره همان انتقادات مشهور خود را از دولت ادامه داده است. باید منتظر ماند و دید که آیا بازگشت نادران در حاشیه به متن، موفقیتی برایش به همراه خواهد داشت یا اینکه مجلس فعلی همان رویه به حاشیه راندن چهره‌های قدیمی نهاد قانونگذاری کشور را ادامه خواهد داد. 

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/700505/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی