اخبار محرمانه

آخرين مطالب

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران مطرح کرد:

١١5 کیلومتر مسیر تهرانی‌ها را کاهش می‌دهیم/ تحویل 63 هزار تن آسفالت تا نیمه اردیبهشت امسال شهرداری تهران

١١5 کیلومتر مسیر تهرانی‌ها را کاهش می‌دهیم/ تحویل 63 هزار تن آسفالت تا نیمه اردیبهشت امسال
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - «اصلاح 18 تقاطع بزرگراهی و کاهش ١١5 کیلومتر مسیر پیمایش شهروندان به هشت و نیم کیلومتر، تکمیل و تحویل زیرگذر گلوبندگ در سال جاری، احداث دو کارخانه جدید آسفالت در تهران که یکی از آنها در شرق شهر خواهد بود، تحویل 63 هزار تن آسفالت در مناطق مختلف تا نیمه اردیبهشت 1401» از موضوعاتی بود که عباس شعبانی به آن اشاره کرد.

به گزارش شهر، از حدود 230 سال پیش که آقامحمدخان قاجار، تهران را به عنوان پایتخت ایران انتخاب کرد تا به امروز این شهر بارها و بارها در معرض تغییرات بنیادین قرار گرفته است. تهران حالا شهری است با 730 کیلومتر مربع مساحت و بیش از هشت میلیون جمعیت که زیرساخت‌های‌ آن باید به طور مستمر ترمیم و نوسازی شود. در دوره جدید مدیریت شهری این نگاه با تمرکز بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تهران دنبال می‌شود و معاونت فنی عمرانی به عنوان هسته مرکزی این تحولات تلاش کرده که شهر را به نفع رفاه همه شهروندان به خصوص در مناطق جنوبی بهسازی کند. احداث کارخانه‌ جدید آسفالت‌سازی در شرق تهران، تحویل 51 هزار تن آسفالت به مناطق مختلف در فروردین امسال، تکمیل زیرگذر گلوبندک و بزرگراه شهید بروجردی بخشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این معاونت است که درباره آن با عباس شعبانی معاونت فنی و عمرانی گفت‌وگو کردیم:
به عنوان اولین سوال درباره مهم‌ترین پروژه‌هایی که معاونت فنی و عمرانی در حال حاضر در دستور کار دارد، توضیح دهید.
پیش از نام بردن پروژه‌ها، یک توضیح بعنوان مقدمه مورد نیاز است. عموما چند رویکرد در فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران مطرح است، یک رویکرد این است که ما فعالیت‌ها را فقط توسعه‌محور ببینیم؛ یعنی هر مدیر شهری که می‌آید چند کلنگ بزند، یک سری قول به مردم بدهد و به دنبال پروژه‌های بزرگ باشد که فی‌نفسه بد نیست اما الزاما در همه زمان‌ها هم خوب نیست. رویکرد دیگر این است که مدیریت، پروژه‌های نیمه‌تمام را در جهت توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شهری اجرا کند.
اجرا و تکمیل فعالیت‌های عمرانی در شهر به دلیل وجود معارضان مختلف، معمولا چندلایه و پیچیده است. مثال می‌زنم ما حدود 430 تقاطع بزرگراهی در تهران داریم. از این تعداد 98 تقاطع ناقص است. کامل بودن تقاطع به این معناست که ما در هر تقاطع 8 رمپ داشته باشیم. وقتی یک مسیر یا تعداد بیشتری از این 8 مسیر در تقاطع‌ها موجود نباشد، یعنی تقاطع ناقص اجرا شده است. این نقص البته می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما نتیجه آن یکسان است. نقایص تقاطع‌های بزرگراهی تهران در حال حاضر باعث شده مردم 780 کیلومتر راه را بیشتر از حدی که باید، طی کنند. یعنی به دلیل نقص در زیرساخت‌های شهری ما، مسیر 780 کیلومتری به شهروندان تحمیل شده است. اینجاست که آن رویکرد دوم، یعنی رویکرد تکمیل اهمیت پیدا می‌کند و به نظر من باید در اولویت قرار بگیرد.
اگر این تقاطع‌ها اصلاح شود، 780 کیلومتر مسیر تحمیل شده به شهروندان به 57 کیلومتر کاهش می‌یابد. این یعنی دست کم 200 میلیون لیتر صرفه‌جویی سالانه در مصرف بنزین. مباحث مربوط به آلودگی هوا و آلودگی صوتی و ... هم طبعا کاهش می‌یابد.اگر این تقاطع‌ها اصلاح شود، 780 کیلومتر مسیر تحمیل شده به شهروندان به 57 کیلومتر کاهش می‌یابد. این یعنی دست کم 200 میلیون لیتر صرفه‌جویی سالانه در مصرف بنزین. مباحث مربوط به آلودگی هوا و آلودگی صوتی و ... هم طبعا کاهش پیدا می‌کند. این فقط یک مثال بود که من عرض کردم تا اهمیت تکمیل پروژه‌ها را نشان دهم. تکمیل نقایص تقاطع‌های بزرگراهی یکی از پروژه‌های جدی ماست. در سال جاری برنامه داریم که 18 مورد از 98 تقاطع ذکر شده را اصلاح کنیم. این 18 اصلاح، ١١5 کیلومتر پیمایش شهروندان را تبدیل به هشت و نیم کیلومتر خواهد کرد.
به طور دقیق توضیح دهید که این تقاطع‌ها کجا هستند؟
بعنوان مثال یکی از این موارد مرز بین تقاطع برزگراه شهید بابایی و شهید باقری است. آنجا تبدیل به یک سه‌راهی ناقص شده است. شهروندی که می‌خواهد از بزرگراه شهید باقری به سمت بزرگراه شهید بابایی غرب حرکت کند، باید پنچ کیلومتر اضافه طی کند یا کسانی که از بزرگراه شهید بابایی می‌خواهند وارد بزرگراه شهید باقری جنوب شوند باید هفت کیلومتر راه اضافه طی کنند. ما اگر دو لوپ 250 متری در اینجا احداث کنیم، 12 کیلومتر پیمایش شهروندان را به 500 متر کاهش داده‌ایم. حالا با در نظر گرفتن تعداد ماشین‌هایی که هر روز از این مسیرها عبور می‌کنند، معلوم می‌شود که فقط همین یک پروژه چه تاثیر خوبی در کاهش ترافیک، مصرف بنزین و آلودگی دارد. کما اینکه ما چون در تهران نزدیک 16-17 درصد جمعیت کشور را داریم، هر کدام از این اقدامات یک اثر ملی هم در کشور به همراه خواهد داشت.
این اصلاح تقاطع‌ها کی به نتیجه می‌رسد؟
امسال 18 مورد را تحویل خواهیم داد یعنی تا پایان خرداد چهار مورد از این پروژه‌ها تکمیل می‌شود و در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. پروژه‌ی تقاطع بلوار فرحزادی و بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی، تقاطع خیابان شکوفه و بزرگراه شهید تندگویان، پل سلیمی جهرمی در غرب ایستگاه مترو صادقیه، بزرگراه شهید نجفی رستگار و بزرگراه امام علی(ع) این چهار مورد هستند.

اخبار محرمانه


برخی پروژه‌های نیمه‌تمام دیگر هم در سطح شهر هستند مانند زیرگذر چهارراه گلوبندک، ساختمان بلدیه، باغ‌راه حضرت زهرا(س)، خیالستان زندگی و ... شهروندان سوال دارند که تکلیف این پروژه‌ها چه می‌شود؟
بعضی از این پروژه‌ها به نظر ما به باز طراحی نیاز دارد. مثل باغ راه حضرت زهرا(س) که با تذکرات اعضا شورای شهر برای بازبینی مجدد در اختیار معاونت معماری و شهرسازی شهرداری قرار گرفت. پروژه بلدیه هم نیاز به خرید تاسیساتی مثل آسانسور و پله‌برقی دارد که نیازمند تامین اعتبار است. کار البته پیشرفت خوبی داشته؛ در ساختار بنا و نمای بلدیه کار تقریبا تمام شده است. اما در درون بنا کار تاسیساتی سنگینی داریم که بودجه زیادی می‌طلبد که با قول مساعد شهردار، امیدوارم امسال این تامین اعتبار صورت بگیرد.
در خصوص زیرگذر گلوبندک هم بخشی از اعتبار مورد نیاز در بودجه آمده اما بخش دیگری از آن را باید پیش‌بینی مجدد کنیم تا بتوانیم آن را هم انجام دهیم. بنابراین زیرگذر گلوبندگ را هم امسال تکمیل می‌کنیم و تحویل خواهیم داد.
در مورد بزرگراه بروجردی هم توضیح می ‌ دهید که الان در چه وضعیتی است و چه زمانی افتتاح می‌شود؟
عملیات اجرایی این بزرگراه 10 سال پیش شروع شده و تا الان باید قاعدتا تمام می‌شد. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده و در حال حاضر به پیشرفت 71 درصدی رسیده است. مهم‌ترین دلیل این تاخیر معارضان ملکی آنجا بوده است که خوشبختانه بیش از 80 درصد تملکات لازم انجام شده است.
البته یک مسئله مهم دیگر هم این است که بزرگراه شهید بروجردی به تنهایی نمی‌تواند کارکرد مناسبی داشته باشد. ما به دنبال اتصال بزرگراه یادگار امام به این بزرگراه هستیم. این دو پروژه در حقیقت باید یک پروژه واحد فرض شوند تا کارکرد داشته باشند.ما قطعه اول بزرگراه شهید بروجردی را سال 1401 افتتاح خواهیم کرد. قطعه دوم آن 1402 افتتاح می‌شود. اتصال این بزرگراه به بزرگراه یادگار امام نیز انشاالله در سال 1403 محقق خواهد شد.البته یک مسئله مهم دیگر هم این است که بزرگراه شهید بروجردی به تنهایی نمی‌تواند کارکرد مناسبی داشته باشد. ما به دنبال اتصال بزرگراه یادگار امام به این بزرگراه هستیم. این دو پروژه در حقیقت باید یک پروژه واحد فرض شوند تا کارکرد داشته باشند.
یکی از مباحث دیگری که امروز در حوزه فنی عمرانی شهر مطرح است، مقاوم سازی پل‌های ماشین‌رو در تهران است، با توجه به اینکه عمر اغلب این پل‌ها بالای 20 سال است، در این زمینه چه کارهایی انجام داده اید؟
بیش از 720 پل در تهران وجود دارد که از نظر سال ساخت به دو دسته تقسیم می‌شود. پل‌هایی که قبل از سال 1381 احداث شده بر اساس آئین‌نامه سابق زلزله و پل‌های بعد از این تاریخ با آئین‌نامه فعلی ساخته شده است. دسته دوم عموما نیاز به مقاوم‌سازی ندارند. اما دسته اول باید در برابر زلزله یا سایر خطرات مقاوم‌سازی شوند. بیش از 20 مورد از این پل‌ها مقاوم‌سازی شده‌اند و پل‌های دیگری نیز در دستور کار قرار دارند. ما امسال مطالعات مربوط به مقاوم‌سازی پل‌ها را تکمیل و یک نقشه‌ اجرایی را در این زمینه آماده می‌کنیم.
سوال بعدی من مربوط به یکی ازدغدغه‌های فراگیر ومهم شهروندان، یعنی آسفالت معابر است، مردم گلایه دارند که وضعیت خیابان‌ها و بزرگراه‌ها در این زمینه مناسب نیست و باعث افزایش تصادفات شده، پشت پرده این اتفاق چیست؟
ببینید 715 کیلومتر مربع مساحت شهر ماست. 15 درصد از این مساحت، یعنی حدود 110 میلیون متر مربع مربوط به معابر عمومی است. اگر عمر آسفالت را 10 سال نظر بگیریم و فرض کنیم که سالانه 10 درصد از معابر به ترمیم نیاز پیدا می‌کند، معنایش این است که ما سالانه باید 11 میلیون متر مربع آسفالت‌ریزی داشته باشیم. این سطح پوشش سالانه 1.6 میلیون تن آسفالت نیاز دارد. ما در سال 1400 نزدیک به 600 هزار تن آسفالت ریختیم و حدود 900 هزار تن کمبود داشتیم. این کمبود خودش را در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها بیشتر نشان می‌دهد و به این ترتیب رضایت شهروندی تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد.ما در سال 1400 نزدیک به 600 هزار تن آسفالت ریختیم و حدود 900 هزار تن کمبود داشتیم. این کمبود خودش را در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها بیشتر نشان می‌دهد و به این ترتیب رضایت شهروندی تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد.خب ابزار شهرداری برای تامین این اولویت در سطح شهر چیست؟ شهرداری 4 کارخانه آسفالت دارد که دوتای آنها سال 1365 تاسیس شده است. این دو کارخانه رسما فرسوده هستند و دیگر توان تولیدی بالایی ندارند. با صحبتی که با شهردار داشتیم، ایشان دستور دادند که دو کارخانه جدید آسفالت احداث شود. نکته بعدی این است که هر چهار کارخانه ما در سمت غرب تهران است. آسفالتی که از غرب تهران 40-50 کیلومتر راه را طی می‌کند تا به شرق برسد، بخشی از کیفیت خود را همان ابتدای کار از دست می‌دهد. برای غلبه بر این نقیصه تصمیم داریم که در سال 1401 یک کارخانه در سمت شرق تهران احداث کنیم.

اخبار محرمانه


البته تا از مسئله آسفالت فاصله نگرفتیم، این را بگویم که تا نیمه اردیبهشت 1401 چیزی حدود 63 هزار تن آسفالت در مناطق مختلف ریختیم. در سال 1400، این رقم 34 هزار تن بوده یعنی ما 37 درصد افزایش داشتیم. البته این افزایش نسبت به سال 1399 حدود 61 درصد بوده است. همین روند باید تداوم یابد. فکر می‌کنم مردم هم این افزایش تولید و توزیع آسفالت در سطح شهر را در ماه‌های اخیر احساس می‌کنند. در ضمن تلاش داریم که تمرکز بر بهسازی معابر جنوب تهران باشد تا شهروندان در این نقاط احساس رضایت بیشتری کنند.
بودجه امسال آیا به این حجم از کار و پروژه خواهد رسید؟
بودجه هیچ موقعی برای افق‌ بلند مناسب نیست. با این حال تحقق همین بودجه‌ای که امسال برای ما در نظر گرفتند هم اگر اتفاق بیفتد، گام‌های بلندی می‌توان برداشت. به هر حال شرایط اقتصادی کشور الزاماتی را در سطح مدیریت به دنبال دارد. طبعا شرایط برای اجرای همزمان همه پروژه‌ها مناسب نیست، ما باید اولویت‌بندی کنیم. اولویت فعلی ما تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، استفاده از همه ظرفیت‌های شهرداری، رفع نقاط گلوگاهی و انجام پروژه‌هایی است که بیشترین نفع را به مردم می‌رساند.
منبع: همشهری آنلاین 
انتهای پیام /

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/699689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

عضو گروه بیتلز و همسرش چرا به ایران آمدند؟/ از بازارگردی و خوردن کباب تا دیدار با ویگن/ تصاویر

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

خانواده های اسرای صهیونیست بزرگراه اصلی تل آویو را بستند

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

رمزگشایی ایمانی از موضع گیری واحد چپ و راست سیاست در ماجرای حمله به صهیونیست‌ها

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی