اخبار محرمانه

آخرين مطالب

معزی: مذاکره‌کننده فعلی برجام در حال کسب تجربه است مصاحبه های ویژه

معزی: مذاکره‌کننده فعلی برجام در حال کسب تجربه است
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - خبرآنلاین / معاون سابق ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری در تشریح نقاط قوت و ضعف تیم مذاکره کنندگان دولت قبل و دولت فعلی گفت: بر مبنای رزومه و به دور از قضاوت های سیاسی باید گفت که تیم مذاکره کننده فعلی در حال کسب تجربه در مذاکرات است؛ این در حالی است که در تیم قبلی آنچه که محقق شد حاصل تجربه بود.
توانایی های فردی و تیمی مذاکره کنندگان به همراه تجارب دیپلماتیک نقش مهمی را در کمیت و کیفیت مذاکرات و حصول احتمالی هر نوع توافق با توجه به فراز و نشیب ها و پیچ و خم های متعدد ایفا خواهند کرد. مذاکرات هسته ای ایران از امضای توافق تا گفتگوهای مجدد بر سر احیای برجام نیز از جمله مواردی بود که دو تیم متفاوت در دو دولت مختلف ماموریت آن را بر عهده داشتند بطوریکه با روی کار آمدن دولت جدید موضوع نقاط ضعف و قوت مذاکرات احیای برجام در دولت دوازدهم و سیزدهم بیشتر نمود پیدا کرد. علیرضا معزی معاون سابق ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری با مهم دانستن عنصر زمان در مذاکرات معتقد است که تیم فعلی در مذاکرات در حال کسب تجربه و آنچه که در دولت قبل محقق شد حاصل تجربه بود.
معزی گفت: در بررسی نقاط ضعف و قوت مذاکرات احیای برجام در دولت قبل و دولت فعلی، شاید نقطه قوت تیم فعلی با وجود اینکه ممکن است تیم گذشته منتقد آن باشد آرزوی موفقیت آن را دارد. این در حالیست تیم فعلی امیدوار بود تا عدم توفیق مذاکرات هسته ای و شکست برجام را در زمان آقای ظریف شاهد باشد. در شرایط کنونی اینکه همگی برای تیم مذاکره کننده فعلی آرزوی موفقیت دارند نقطه قوت برای آن به حساب می آید. از همین رو کمتر کسی را می توان در داخل کشور یافت که خواستار عدم موفقیت مذاکره کنندگان فعلی در روند مذاکراتی خود باشند.
وی افزود: بر مبنای رزومه و به دور از قضاوت های سیاسی باید گفت که تیم مذاکره کننده فعلی در حال کسب تجربه در مذاکرات است؛ این در حالی است که در تیم قبلی آنچه که محقق شد حاصل تجربه بود. در موضوع زمان و اثر آن بر مذاکرات احیای برجام که گفته می شود می تواند به ضرر و یا نفع توافق باشد می توان این مساله را اثبات کرد. در دوره اول احیای برجام آقای روحانی و تیم آقای ظریف با توجه به شناخت و تجربه ای که داشتند فاکتور زمان ارزشمند بود و می دانستند اگر زمان سپری شود می تواند به ضرر ایران تمام شود. این فاکتور مهم پیرو مذاکرات و توافقات قبلی مانند قطنامه 598 که هم آقای روحانی و ظریف در آن دخیل بودند و چه قبل از آن در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و مسائلی مانند گروگانگیری در سفارت آمریکا و مسائلی از اهمیت ویژه ای برخوردار بود. در مذاکرات احیای برجام نگاه دقیقی به شرایط بین المللی از جمله ورود بایدن به کاخ سفید، جو ضدترامپ و فرصت بدست آمده نسبت به حصول توافق وجود داشت. همانطور که در صحبت های آقای روحانی در آن برهه شاهد بودیم دائما بر این موضوع تاکید می شد که اگر فرصت داده شود امکان بدست آوردن توافق وجود دارد.
وی اضافه کرد: جدا از شرایط بین المللی، شرایط اقتصادی و معیشت مردم بحث اهمیت زمان به خوبی مشاهده می شد در حالی که در جریان مذاکرات احیای برجام در تیم فعلی وقتی صحبت از مساله مهم زمان می شد شاهد گاردی بودیم که گویا منظور از آن تعیین ضرب الاجل است و ایران آن را نمی پذیرد. در اینکه طرف مقابل هیچگاه حق ندارد بر ما اعمال نظر و فشار بیاورد شکی نیست و امری کاملا منطقی و پذیرفته شده است. در واقع اگر با بررسی شرایط از تجارب قبل بهره می بردیم شاید می توانستیم در حال حاضر نیز بحث مهم زمان را که در حال حاضر به ضرر برجام به جلو می رود مدیریت کنیم.
وی تصریح کرد: بنده آقای باقری کنی را حتی پیش از آشنایی با آقای ظریف و عراقچی می شناختم و در حال حاضر هیچ تفاوتی در نگاه ملی، دینی و انقلابی آقای ظریف با آقای باقری کنی، عراقچی، تخت روانچی و امیرعبداللهیان نمی بینم. همان تعابیری که مقام معظم رهبری برای تیم مذاکره کننده آقای ظریف مبنی بر متدین بودن، امین بودن شجاع بودن، متدین بودن به کار می برند برای تیم آقای امیرعبداللهیان و باقری کنی نیز وجود دارد. اما تفاوت بزرگ در این بین می تواند این مساله باشد که تیم آقای روحانی یعنی آقایان ظریف و عراقچی توانایی آن را داشتند که خواسته های ملی ایران را به زبان حقوقی در عرصه بین المللی احیا کنند.
وی خاطرنشان کرد: در اینجا خاطره ای از آقای شمس اردکانی را به یاد دارم که درباره اولین حضور شهید رجایی در سازمان ملل بود. وقتی از شهید رجایی پرسیده شد که سخنرانی چه خواهد بود مشخص شد که خطابه ای تند و انقلابی است. شمس اردکانی به شهید رجایی گفت که سازمان ملل جای خطابه های انقلابی نیست و در چارچوب حقوقی باید به احقاق حقوق ملت ایران بپردازیم و زبان سخنرانی نیز باید حقوقی باشد. به همین جهت وقتی توانایی های تیم وزارت خارجه آقای روحانی را بررسی می کنیم می توان دریافت که این تیم می تواند منافع کشور، مردم و انقلاب را به زبان حقوقی مذاکره کند.
معزی تاکید کرد: از آنجایی که آقای عراقچی به نوعی از پدیدآورندگان برجام به شمار می رود بسیار می تواند بهتر باشد که وی با توجه به تجربه و چالش های قبلی شش دور مذاکرات وظیفه احیای برجام را به عهده بگیرد تا شخصی مانند آقای باقری کنی که از مخالفین سرسخت برجام بوده اند. در زمان مذاکرات در دور ششم موضوع خروج سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست تروریستی و لغو تحریم های بیت رهبری از موضوعات مطرح شده مهم بودند تا مذاکرات بتواند ادامه پیدا کند. در آن برهه شرط آقای روحانی و تیم مذاکره کننده نیز بر همین مبنا بود؛ یعنی شرط مهم ایران برای ادامه مذاکرات به طور مشخص رفع تحریم های سپاه و رهبری بود. این در حالی است که در شرایط فعلی احساس می شود که لغو تحریم ها خروجی مذاکرات است.
وی در پایان گفت: به عنوان صحبت پایانی باید عنوان کنم که هر کسی که ذره ای علاقه ای ملی داشته باشد با هر تمهیدی باید آرزوی موفقیت تیم آقای باقری کنی را داشته باشد. آرزوی موفقیت این تیم آرزوی هر ایرانی است که به ایران و انقلاب علاقمند است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/696222/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجری معروف تهیه کننده تئاتر شد!

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

چرا «گناه فرشته» نظر مخاطب را جلب نکرد؟

رابطه تازه سحر دولتشاهی و پیمان معادی صدای برخی‌ها را درآورد!

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

اصلا حوصله کارکردن در این روزهای بهاری را ندارم

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

بچه بال مگسی رو واکس زده!

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

ترفند آویزان کردن شلوار

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

نابودی بزرگترین مرکز داروسازی نوار غزه به دست اشغالگران صهیونیست

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

امیرعبداللهیان: نتانیاهو از کنترل خارج شده و باید مهار شود

فرمانده ارتش به فرمانده سپاه پیام داد

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

وداع تلخ مادر با کودک خردسالش که در بمباران صهیونیست‌ها به شهادت رسید

آزمایش یک موشک قاره پیمای جدید در کره شمالی

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

ازدواج سه زوج فلسطینی در دل جنگ

زلنسکی: ناتو باید روشن کند متحد کی‌یف هست یا نه

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

آمریکا هرگونه حمله هوایی در عراق را رد کرد

دفاع هوایی روسیه 50 پهپاد اوکراینی را ساقط کرد

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی