سرمقاله جوان/ راهبرد جهاد تبیین در حمایت از دانش بنیانها
مقاله
بزرگنمايي:
اخبار محرمانه - روزنامه جوان /« راهبرد جهاد تبیین در حمایت از دانش بنیانها » عنوان یادداشت در روزنامه جوان به قلم حسین عبداللهی فر است که میتوانید آن را در ادامه بخوانید:
کشورمان در زمینه اقتصادی و همچنین فرهنگی دچار مشکلاتی است که دشمنان ملت ایران را به فکر جنگ ترکیبی انداخته و تلاش دارند از نقاط ضعف نظام اسلامی برای جبران شکستهای متعدد خویش بهره گیرند. این در حالی است که الگوی امنیتی و دستیابی ایران اسلامی به بازدارندگی دفاعی قابل تعمیم به سایر عرصههاست و تنها راه عبور از مشکلات اقتصادی و مقابله با تحریمها همین الگو است، چراکه اگر به قدرت اقتصادی و فرهنگی دسترسی پیدا کنیم، مانند دسترسی نیروهای مسلح به قدرت موشکی است که ما را به اقتدار دفاعی و نظامی رسانده و اکنون میتوانیم به استناد آن دشمن را از تهدید نظامی منصرف سازیم، به مرحله بازدارندگی اقتصادی و فرهنگی نیز دسترسی خواهیم یافت.
با عنایت به عبور اقتصاد جهانی از مرحله اقتصاد سنتی و صنعتی به اقتصاد دانش بنیان و تلاش برخی از قدرتهای اقتصادی برای حفظ انحصار خود در این عرصه به نظر میرسد تنها راهبرد کشور برای دستیابی به قدرت اقتصادی پیوند علم و اقتصاد، دانش بنیان کردن تولید است.
دانش بنیان شدن تولید از این منظر یعنی به کارگیری اقتدار علمی کشور در عرصه اقتصادی که هم میتواند مسائل اقتصادی و مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهد و هم انحصار دانشی کردن اقتصاد را شکسته و کشورمان را به قدرت اقتصادی تبدیل کند. بدون تردید این مقصود نیازمند اقدامات عملی دولتمردان بهویژه مسئولان صنعتی، کشاورزی، علوم و تحقیقات است، اما نقش مردم، نخبگان، نیروهای کار، مدیران شرکتهای دولتی و خصوصی، بهویژه آحاد جامعه را نباید نادیده انگاشت. نقشی که بدون ورود جهادگران تبیین جهت گفتمانسازی، تولید فرهنگ و ادبیات لازم ممکن نیست. جهاد تبیین با هدف علمی کردن اقتصاد و دانش بنیان کردن تولید لازم است در سه سطح عملیاتی و اجرا شود:
1. سطح عمومی و آحاد جامعه
مهمترین محورهای تبیینی در این زمینه عبارتنداز:
1- تبیین نقش اقتصاد دانش بنیان در عبور کشور از اقتصاد سنتی و صنعتی با توجه به نیاز کشور برای اقتصاد علم پایه.
2-تبیین ضرورت مقابله با سیاست استکباری برخی کشورها در انحصاریسازی اقتصاد دانش بنیان به خود.
3-تبیین رابطه فرهنگ و اقتصاد و عدم عبور نظام از فرهنگ به عنوان اولویت اول.
4-تبیین عدم انحصار تولید در کالا و لزوم تولید محصولات فرهنگی و دانش بنیان کردن آنها.
5-تبیین اهمیت و ضرورت کار و تلاش در فرهنگ اسلامی و ایرانی.
6-تبیین تهدیدات ناشی از نابسامانیهای اقتصادی و تأثیر آن بر تهدیدات سیاسی و امنیتی.
7-تقویت باور ما میتوانیم جهت دستیابی به اقتدار همهجانبه و فراگیر.
8- روایت اول از موفقیتهای شرکتهای دانش بنیان در حل مشکلات اقتصادی کشور.
9-انعکاس دستاوردهای پیوند علم و اقتصاد، دانشگاه و صنعت و دانش بنیان شدن تولید.
10- انعکاس مشکلات شرکتهای دانش بنیان و ارائه راهکارهای اجرایی برای حل مشکلات آنها.
11- ایجاد احساس عزت و غرور ملی در زمینه موفقیتهای اقتصادی دانش بنیان.
12- خنثیسازی جنگ شناختی دشمن در عرصه اقتصادی.
2. سطح مدیران و نخبگان
1. فرهنگسازی به نفع رویکردهای علمی و دانش بنیان در عرصه تولید از طریق ترویج، تهییج، تبلیغ، تشویق، امیدآفرینی، تبیین و اقناعسازی.
2. برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی برای تولیدگران جهت تشریح ضرورت و چگونگی و دستاوردهای دانش بنیان کردن فعالیتهای اقتصادی.
3. تهیه پیوست فرهنگی به منظور فرهنگی کردن اقتصاد علم محور و تولید دانش بنیان توسط دستگاههای فرهنگی. در این پیوست فرهنگی میتوان به تعریف مفاهیم و کلید واژههای اصلی مانند دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان، چیستی دانش بنیان کردن تولید و چگونگی آن پرداخت.
4. دانش بنیان کردن مجموعههای فرهنگی و رسانهای فعال در عرصه جنگ شناختی.
3. سطح فعالان اقتصادی و علمی
1- تشویق مجموعههای علمی و پژوهشی جهت انجام تحقیقات در خصوص حل مشکلات اقتصادی و کمک به دانش بنیان به ویژه آنکه از 7000 شرکت دانش بنیان 90 درصد به مرحله بهره دهی نرسیده اند.
2- کمک به تولید محصولات فرهنگی همسو با سیاستهای نظام با استفاده از شرکتهای دانش بنیان اعم از کتاب، نشریات، ادبیات، فیلم و سایر موارد با عنایت به اینکه کل شرکتهای دانش بنیان فقط 11 مورد به فعالیت فرهنگی اختصاص دارند.
3- حمایت و کمک به مجموعه فرهنگی متولی امر تولید پیام به منظور فرهنگسازی عمومی بهویژه سبک زندگی و مصرف خانواده.
4- تبیین ضرورت دانش بنیان کردن تولید و تشویق تولیدگران به استقبال از علم پایه کردن.
5- حمایت روانی و تبلیغاتی از تولید گران دانش بنیان.
لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/695100/