اخبار محرمانه

آخرين مطالب

توضیحات نرگس آبیار درباره دکور سریالش در «عفیف‌آباد»: من یک کارگردان هستم، باید حواسم به کارگردانی خودم باشد / وظایف گرفتن مجوز برای ساخت بنا و الحاقات با گروه تولید است مصاحبه های ویژه

توضیحات نرگس آبیار درباره دکور سریالش در «عفیف‌آباد»: من یک کارگردان هستم، باید حواسم به کارگردانی خودم باشد /  وظایف گرفتن مجوز برای ساخت بنا و الحاقات با گروه تولید است
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - پس از انتقادهایی به ساخت دکور سریال «سووشون» در باغ «عفیف‌آباد» شیراز، نرگس آبیار، کارگردانِ این پروژه از برداشته شدن بخشی از الحاقات دکور ساخته‌شده در این باغ تاریخی خبر داد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : پس از انتقادهایی به ساخت دکور سریال «سووشون» در باغ «عفیف‌آباد» شیراز، نرگس آبیار، کارگردانِ این پروژه از برداشته شدن بخشی از الحاقات دکور ساخته‌شده در این باغ تاریخی خبر داد.
نرگس آبیار - کارگردان سریال سووشون - پس از واکنش رسانه‌ها، فضای مجازی و مطالبه مردمی با راه‌اندازی کارزاری که از عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ و محمدهادی ایمانیه ـ استاندار فارس ـ درخواست توقف سریع ساخت‌وساز در محوطه باغ عفیف‌آباد را داشت، با انتشار ویدئویی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام، ضمن اشاره به این‌که «سووشون» رمان شاخص سیمین دانشور و یکی از شاهکارهای ادبی ایران است و حدود یک‌سال‌ونیم پیش "رایت" این کتاب را خریده تا براساس آن فیلمنامه بنویسد و سریالی بسازد، درباره ساخت دکور برای این سریال در باغ تاریخی عفیف‌آباد، توضیح داد: علی‌رغم نظر گروه تولید که به‌صرفه نبود این سریال را در شهر شیراز کار کنیم و بهتر بود در تهران کار کنیم، اصرار کردم در شیراز این سریال ساخته شود، به خاطر آن‌که معماری و اتمسفر شیراز بتواند در سریال نشان داده و ثبت شود. به نظرم، تهران و شهرک‌های سینمایی برای تهران قدیم ساخته شده و معماری شیراز بسیار متفاوت، عجیب و شگفت‌انگیز است و سریال سووشون که مالِ شیراز است باید در این شهر با بناهایی متعلق به همان دوره، فیلمبرداری می‌شد.
او افزود: از بین باغ‌هایی که دیدم، ضلع جنوبی باغ عفیف‌آباد مناسب‌تر بود تا یکی از خانه‌های سریال را آن‌جا داشته باشیم و در جاهای دیگر، دنبال سایر خانه‌های این سریال هستیم. تنها خانه‌ای که احتیاج به سازه پرتابل دارد باغ عفیف‌آباد بود و خانه‌های دیگر اصلا چنین نیازی ندارند و خود به خود کامل هستند. در نتیجه، به دیواری احتیاج داشتیم، چون باغ عفیف‌آباد خیلی بزرگ است. این دیوار پی ندارد. یک حوض نیاز داشتیم که زیر آن پلاستیک ضخیم کشیده شده (حوض روی آن ساخته شده) که کاملا برداشته می‌شود. دو گوشواره برای ایوان ساخته شد که براساس نظر طراح صحنه بود که من همین‌طوری آن‌جا را پسندیده بودم، اما طراح صحنه خواستند که به ایشان اعتماد کنم. طرح را ارائه دادند. گفتم اگر مجوزهای لازم برای ساخت و ساز در آن‌جا داده می‌شود و آسیبی به بنا نمی‌زند و پرتابل است، این کار انجام شود، ولی منوط به این است که همه جوانب برای این‌که بنا ماندگار بماند و هچی آسیبی به آن وارد نشود، درنظر گرفته شود.
آبیار ادامه داد: روی بنا پلاستیک و پارچه کشید شد. گوشواره‌ها را بنا کردند که روی اسکلت فلزی است و با زمین یک متر فاصله دارد و اطراف آن را بلوک سیمانی چسباندند که از دیوار هم 20 سانتی‌متر فاصله دارد. کارشناسان مختلفی بازدید کردند و گفتند هیچ ضرر و آسیبی برای باغ و عمارت عفیف‌آباد وجود ندارد. داخل عمارت را هم که اصلا دست نزدیم.
این کارگردان سینما سپس گفت: با این وجود، به خاطر این‌که خودم یک فعال میراث فرهنگی هستم و دغدغه میراث فرهنگی دارم و سال‌ها برای سرزمین اجدادی‌ام "ابرندآباد" در یزد تلاش کردم و برای مناطق دیگر هم پُست (مطلب در فضای مجازی) گذاشته‌ام و از این‌که مردم دغدغه میراث دارند و می‌خواهند اثری پایدار بماند، حمایت کرده‌ام، به احترام مردم که نگران‌اند به باغ عفیف‌آباد و بنا آسیبی برسد، آن دو گوشواره الحاقی برداشته می‌شود و آن‌ها را در دکورهای دیگر استفاده می‌کنیم.
آبیار سپس این توضیح را اضافه کرد: من یک کارگردان هستم، باید حواسم به کارگردانی خودم باشد. وقتی فیلمی ساخته می‌شود انگار یک سازمان درحال کار است، بنابراین وظایف گرفتن مجوز و نامه‌نگاری با ادارات مختلف و پیشبرد این مسائل برای ساخت بنا و الحاقات و دکور و مکان با گروه تولید است و آن گروه همه این کارها را انجام می‌دهد و کاگردان یک نفر از این گروه است و طرحی را که می‌خواهد مطرح می‌کند و درباره آن نظر می‌دهد.
او همچنین بیان کرد: امیدوارم با ساخت این سریال، ذره‌ای از تاریخ و فرهنگ مردم شیراز و معماری شگفت‌انگیز این شهر را معرفی کنیم. شیراز شهر جهانی است و همه مردم دنیا آن را می‌شناسند، ولی با تخت‌جمشید. آن‌ها وارد خانه‌های شیراز نشده‌اند، با آن معماری شگفت‌انگیزِ تو در تو، با آن ظرافت و نقاشی‌های عجیب و غریب (آشنا نشده‌اند). امیدوارم با ساخت این سریال گوشه‌ای از این معماری شگفت‌انگیز را در کار داشته باشیم و همچنین آداب و رسوم و فرهنگ را، ولی به همدلی و کمک همه مردم نیاز داریم.
باغ عفیف‌آباد یا گلشن از املاک شخصی ایل ذوالقدر، حاکم فارس در زمان صفویه بوده‌ است. این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی با قدمت قاجاری، موزه سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی است که در سال 1351 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.
ساخت دکور سریال سووشون در باغ تاریخی عفیف‌آباد، درحالی واکنش‌برانگیز شد که از سال 1393 سازمان میراث فرهنگی ساخت فیلم‌های سینمایی و سریال در اماکن تاریخی را ممنوع کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/680820/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابراز تاسف معاون وزیر صمت از کاهش عرضه محصولات پتروشیمی

هشدار وزارت کار: اخبار رسمی کالابرگ‌ را تنها از مراجع رسمی دنبال کنید

نامزد دور دوم انتخابات: شفافیت مجلس قبل مورد نقد است/ در کشور حکمرانی رسانه‌ای درستی نداریم

افشاگری فلاحت‌پیشه درباره یک کلاهبرداری بزرگ؛ ماجرای دریافت غرامت جنگی از عراق

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور ایران در سریلانکا

وصول 110 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در سال گذشته

اتمام بررسی جداول لایحه بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق

نامزد دور دوم انتخابات: شفافیت مجلس قبل مورد نقد است

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

اردن: تلاش می‌کنیم مانع حمله به رفح شویم

گوشی آیفون باعث نگرانی کره جنوبی شد

سختی‌های فیلم‌سازی از زبان سیدجواد هاشمی

پاسخ معنادار سعید حجاریان به یک منتقد نااُمید در توئیتر

بهسازی جاده قدیم «نمره‌ یک» به امیدیه از سوی نفت و گاز آغاجاری

مبادلات طلا ساماندهی می‌شود

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

فارن‌پالسی: بایدن با تحریم نفتی ایران به دام نمایندگان افراطی نیفتد

خیلی راحت این پاکت هارو درست کنید

مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

ربیعی: از تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان خواهش می‌کنم مدتی تصمیم نگیرید

کاهش ذخیره‌سازی‌های آمریکا قیمت نفت را افزایش داد

تیرخلاص به خودروی کارکرده

آمار جدید شهدا و مجروحان ناشی از حمله های رژیم صهیونیستی به غزه

حدیث نصب‌ شده در محل دیدار امروز کارگران با رهبر انقلاب

درخواست خصمانه آرژانتین از پاکستان و سریلانکا: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید

سخنگوی دولت در سالروز شکست آمریکا در طبس: امیدواریم درس بگیرند

اشتباهات مهلک در تربیت فرزند

هفت هزار تن چای خارجی اموال تملیکی به مزایده گذاشته شد

خبر خوب برای کارگران؛ اخراج سخت شد

دیلی‌تلگراف: اوکراین فقط 6 ماه وقت دارد

کنایه سیدجواد هاشمی به حواشی آهنگ خواندن با هودی!

بیانیه مشترک تهران و اسلام‌آباد؛ مرز مشترک 2 کشور باید «مرز صلح و دوستی» باشد

مادر شهیدان «محمد حسن و محمدحسین نیرنگ» آسمانی شد

سفر به تهران قدیم؛ اولین روزی که بستن کمربند خودرو اجباری شد

زارع‌پور: رفع فیلتر گوگل پلی یکی از دستور کارهای گروه تعیین مصادیق مجرمانه است

خلجی: در سدسازی به جایی رسیدیم که برای دیگر کشورها پروژه اجرا می‌کنیم

سبقت شکلات از طلا!

افزایش 17 برابری خرید شمش طلا در حراج مرکز مبادله

اعتصاب‌های جدید در ایالت هسن آلمان

تصورات غلطی که مردم درباره ژیلا صادقی دارند

جزئیات مراسم تودیع و معارفه معاون اول قوه قضائیه/ اژه ای: ما مسئولان قضایی گاهی ناچاریم از یک امر مباح نیز اجتناب کنیم

نشست مقدماتی اجرای برنامه عملیاتی در بنیاد شهرستان‌های استان تهران برگزار شد

تنهایی عامل اعتیاد به‌ غذا و میل به شیرینی؟

تصویب افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول

بازداشت ده‌ها معترض تسلیح اسرائیل نزدیک خانه سناتور آمریکایی

رئیس‌جمهور شیلی جنگ علیه غزه را وحشیانه خواند

چرا سریال «الحشاشین» جلب توجه کرد؟

توضیحات معاون رئیس‌جمهور درباره عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی