اخبار محرمانه

آخرين مطالب

مذاکرات وین 6 در دولت قبل راه زیادی تا توافق داشت تحلیل ویژه

مذاکرات وین 6 در دولت قبل راه زیادی تا توافق داشت
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در دولت قبل از نظرات کارشناسی به‌درستی استفاده نشد و یکه‌تازی حاکم بود. امیدواریم در دولت سیزدهم از نظرات کارشناسی بهتر استفاده شود و ما بتوانیم دستاوردهای خوبی در عرصه جهانی داشته باشیم.
 بعد از خبرسازی‌های پیوسته‌ای که رسانه‌های همسو با اهداف غرب علیه روند مذاکرات در دولت سیزدهم داشته و دارند، با هدف مرور واقعیت‌های موجود در روند مذاکرات موسوم به وین6 که در دولت قبل انجام شد، با فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی گفت‌وگو کردیم. عباسی در ابتدای گفت‌وگو، درباره آنچه در مذاکرات وین، در سال پایانی دولت دوازدهم می‌گذشت این‌گونه گفت: «در دوره‌های قبل، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تقریبا هرکاری می‌خواستند می‌کردند. برجام با ساختار فعلی، آن چیزی است که دولت قبل به کشور تحمیل کرد. متن برجام، یک متن تحمیلی به کشور است. ما برای اینکه انسجام داخلی‌مان حفظ شود تصمیم گرفتیم اجرای این توافقنامه را به دولتی که پافشاری می‌کرد و اعتقاد داشت می‌تواند تمام مشکلات کشور را با اجرایی کردن آن حل کند، واگذار کنیم. شاید خودشان فراموش کرده‌ باشند اما مردم یادشان نرفته است آنها چه وعده‌هایی درباره برجام دادند. طبق قول مسئولان دولت قبل، همه مشکلات ‌باید از روز اجرایی شدن برجام حل می‌شد. باید تحریم‌ها برداشته می‌شد که البته این اتفاقات نیفتاد. این جناح که این ادعاها را درباره برجام مطرح می‌کردند درحال‌حاضر نباید پررویی کنند.»
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره آخرین تحولات در جریان مذاکرات وین6 این‌گونه گفت: «در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم هم که رفتند با طرف‌های 4+1 مذاکره کردند، اجماعی بر سر مسائل موجود وجود نداشت که بخواهند به نتیجه‌ای برسند. بعد اگر اجماعی هم وجود داشت می‌خواستند درباره مصوبه مجلس چه تصمیمی بگیرند؟ مصوبه مجلس با صراحت گفته است که آنان به تعهداتشان عمل نکرده‌اند، ما هم نباید تکلیفی اضافه انجام دهیم. الان هم روشن است، اگر کشور بخواهد مطابق مصوبه مجلس حرکت کند، این طرف‌های مقابل هستند که باید به تعهداتشان عمل کنند. دیگر اضافه‌تر از این‌ موارد بحثی نداریم. پرانتز هم نمی‌خواهد. درباره اینکه می‌گویند چند پرانتز در متن حذف شده یا نشده است هم باید پرسید اصلا مطرح کردن پرانتزها برای چیست؟ ما اصلا مذاکره هسته‌ای نداریم. مذاکرات برای رفع تحریم‌ها است که وظیفه آنان بوده است.» عباسی با اشاره مجدد به اصلی‌ترین موضوعات مذاکرات وین، این‌طور ادامه می‌دهد: «آنها اصلا حق ندارند راجع‌به میزان اورانیوم غنی‌شده ما یا میزان سوخت ما صحبت کنند. آنها باید تحریم‌ها را بردارند. وظایفی که در همان برجام خسارت‌بار نوشته شده است را انجام دهند. اگر آنها تعهداتی که داخل برجام مطرح شده است را طبق وظیفه‌شان انجام دادند و ما راستی‌آزمایی‌ کردیم و در‌نتیجه، بازگشت آنان به تعهدات را تایید کردیم، ما نیز به تعهدات برجامی‌مان باز‌می‌گردیم. دیگر آنجا تصمیم می‌گیریم اورانیوم غنی‌شده را چه کار کنیم. رقیق کنیم، آن را به خارج از کشور بفرستیم، به‌جای آن کیک زرد بگیریم یا هر تصمیم فنی دیگری که می‌گیریم. اول آنها هستند که باید به تعهداتشان عمل کنند.»
رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره برخی مواضع تعدادی از رسانه‌های داخلی گفت: «جناح‌های داخلی هم شلوغش می‌کنند. بهتر آن است که آقای دکتر باقری مسائلی را که طبق منافع ملی اجازه نشر آن را دارند، در یک مصاحبه مطبوعاتی به اطلاع مردم ایران برسانند. مردم حق دارند مطلع باشند در مذاکرات چه می‌گذرد. منی که نماینده مردم هستم، حق دارم اطلاع داشته باشم و اطلاعاتم را از خود آقای باقری بگیرم نه از رسانه‌ها و اطلاعات حاصل از جنجال‌های سیاسی.» عباسی همچنین با اشاره به جنگ اقتصادی شکل گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران، رعایت برخی موارد به‌‌‌ظاهر کوچک اما اثرگذار در این جنگ اقتصادی از جمله توجه بیشتر جامعه به مصرف بهینه‌تر انرژی -که یکی از مولفه‌های تحت تحریم توسط آمریکا است- را، در میزان عدم‌موفقیت و به ‌شکست‌ کشیده‌ شدن سیاست‌های آمریکا علیه مردم ایران بسیار موثر دانست و گفت: «این کشور متعلق به مردم است و این مردم هم همیشه برای کمک به کشورشان در صحنه هستند. در انقلاب ایران، این مردم بودند که تعیین‌کننده اتفاقات بودند و الان هم در جنگ اقتصادی تعیین‌کننده هستند. ما می‌بینیم که در این جنگ اقتصادی مردم پای نظام ایستاده‌اند و دارند دفاع می‌کنند. می‌خواهم بگویم هر کجا مردم پشتیبان باشند، مسائل حل می‌شود.» باتوجه به اینکه این روزها در دور جدید مذاکرات وین در محافل مختلف این پرسش مطرح است که آیا متن مورد مذاکره در دور هشتم، همان متن دور ششم در زمان عراقچی است یا خیر، نظر فریدون عباسی را هم در این‌ باره جویا شدیم. عباسی در پاسخ گفت: «در وین6 آنها با یک نظریه خاص غرب‌گرایانه جلو رفتند. یعنی آنها می‌خواستند مدل‌های غربی را در گفت‌وگوها و مذاکرات و اقتصاد داشته باشند، که نتیجه‌اش این شرایط بحرانی در اقتصاد کشور شده است.» این نماینده مجلس یازدهم در ادامه با اشاره به لزوم دادن فرصت به دولت سیزدهم می‌گوید: «همان‌طور که به دولت روحانی فرصت داده شد، باید به دولت سیزدهم هم فرصت داد تا برنامه‌هایش را اجرا کند. در همین راستا ما باید روی انسجام و مدیریت در داخل تکیه کنیم. الان کشور نسبت به قبل در انسجام بهتری است و ثمرات آن نمایان خواهد شد.»
در پایان با توجه به شنیده‌هایی درباره وجود برخی جوهای رسانه‌ای موجود علیه تیم مذاکره‌کننده و نقش‌آفرینی برخی عوامل تیم مذاکره‌کننده قبلی با ارائه نظرات غیرکارشناسی و فضاسازی رسانه‌ای در این جو منفی موجود در برخی رسانه‌ها، از عباسی درباره سندهایی پرسیدیم که بر سر آنها مذاکره می‌شود. اینکه آیا طبق ادعای برخی محافل نزدیک به دولت قبل، سند مورد مذاکره، همان چیزی است که در وین6 مطرح شد، یا این نکته صرفا یک ادعا است. که فریدون عباسی این‌گونه پاسخ داد: «در‌مورد وجود این‌گونه فشارها بر جریان مذاکرات باید بگویم که آقای باقری‌، آدم محکم و باسوادی ‌است. اتفاقا ما باید در مقابل این فشارها از نظرات کارشناسی درست استفاده کنیم. به این معنا که اگر احیانا نقدی هم کارشناسی است، آن را اعمال کنیم. در دولت قبل از نظرات کارشناسی به‌درستی استفاده نشد و یکه‌تازی حاکم بود. امیدواریم در دولت سیزدهم از نظرات کارشناسی بهتر استفاده شود و ما بتوانیم دستاوردهای خوبی در عرصه جهانی داشته باشیم.»

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/674390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پایان یکه تازی اردوغان؟

نتانیاهو: اگر اختلافات را کنار نگذاریم از درون فرو می‌پاشیم

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات

فرانسه: به درخواست اردن موشک‌ها و پهپادهای ایران رهگیری کردیم

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

شروع طولانی‌ترین انتخابات جهان در هند

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

امیرعبداللهیان: ایران از طریق سفارت سوئیس به آمریکا درباره اسرائیل پیام داد

فرق انسان و سایر موجودات در نوع دوستی

استادانی که سن نمی‌شناسند؛ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

رسانه‌های ضدایرانی مشغول حمله خیالی بزرگ به ایران!

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

تاریخچه جت های جنگنده ایالات متحده

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

پروازهای فرودگاه مهرآباد به حالت عادی بازگشت

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

مرغ ارزان شد

حماس: مواضع بایدن متناقض است

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

تاریخ سازی جعلی

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی