اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چرا سران طالبان، تهران را برای سومین سفر دیپلماتیک برگزیدند؟ تحلیل ویژه

چرا سران طالبان، تهران را برای سومین سفر دیپلماتیک برگزیدند؟
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - ایرنا /متن پیش رو در ایرنا منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ایران و افغانستان به عنوان دو کشور دوست و همسایه افزون بر همجواری جغرافیایی از اشتراکات هویتی و فرهنگی نیز برخوردارند. ضمن اینکه در دوره طالبان درد مشترک تحریم و بلوکه شدن دارایی‌های این دو کشور از سوی آمریکا بسترساز همکاری‌های گسترده‌تر تهران- کابل شده‌است.
در روزهای اخیر شاهد ورود یک هیات اقتصادی و سیاسی ٢٦ نفره به همراه مولوی «امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه افغانستان به تهران بودیم؛ سفری که روز شنبه ١٨ دی ماه آغاز شد و در جریان آن بنا بر اظهارات متقی در یک فایل صوتی، گفت وگو با مقامات ایرانی در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، امنیت و ترانزیت با مقامات ایرانی، «مثبت» بوده‌است.
البته همزمان با این سفر برخی رسانه‌ها به گمانه‌زنی و امکان‌سنجی واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان برآمدند که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان در این خصوص اظهار کرد: فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون 1961 وین در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچگونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.
فارغ از اینکه چه توافقاتی در جریان این سفر منعقد شده باشد، این پرسش به ذهن می‌رسد که چه عوامل و دلایلی باعث شد که طالبان بعد از پاکستان و قطر، ایران را به عنوان سومین مقصد سفر دیپلماتیک خود برگزینند؟
ایران، همدم افغان‌ها در روزهای سخت
از دو دهه پیش که آمریکا به بهانه مقابله به تروریسم در سال 2001 خاک افغانستان را اشغال کرد، ایران در کنار مردم افغانستان ایستاد به طوری که کشورمان از آن زمان سهم قابل توجهی در پذیرش مهاجران افغانستانی داشته و تا به امروز بیش از 3 میلیون نفر از جمعت این کشور جنگ‌زده را در خود جای داده‌است.
این حُسن همجواری طی ماه‌های اخیر که دولت بایدن برای رهایی از باتلاق خودساخته با خروج غیرمسوولانه از افغانستان هزینه‌های جبران‌ناپذیری همچون تقویت گروه‌های تروریستی، فروپاشی اقتصادی و سیل مهاجران را بر مردم این کشور جنگ‌زده تحمیل کرد، ادامه یافته‌است؛ مصائبی که ایران را به عنوان کشور دوست و همسایه به شدت نسبت به آینده افغانستان نگران کرده‌است.
ایران حتی باوجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌های غربی از مصائب مردم افغانستان غافل نمانده و در ادامه کمک‏‏‌های بشردوستانه خود به مردم افغانستان و همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار شهید «قاسم سلیمانی» یک محموله مواد غذایی و خوراکی بین مردم بی‏‏‌بضاعت کابل توزیع کرد؛ بسته‌ای که ارزش آن بیش از 50‌هزار دلار ارزیابی می‌شد.
افزون بر آن، در این مدت ایران از طرق دیپلماتیک برای برون‌رفت افغانستان از بحران کوشید که نقش پویای تهران در برگزاری اجلاس در این زمینه بر کسی پوشیده نیست.
در فضای پس از تسلط طالبان بر افغانستان در میانه سال 2021، ایران نقش فعالی برای برقراری صلح و ثبات در این کشور دوست و همسایه ایفا کرده‌است به عنوان نمونه در ادامه نشست‌های سه‌گانه مسکو پیرامون بررسی تحولات افغانستان، دومین دور نشست وزیران امور خارجه همسایگان افغانستان 5 آبان‌ماه در وزارت امور خارجه با حضور وزیران امور خارجه ایران، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و پاکستان برگزار شد؛ نشستی که در آن وزیران امور خارجه چین و روسیه و نیز «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل به صورت مجازی شرکت داشتند.
در جریان این نشست، وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان بر اهمیت شنیدن صدا و خواسته مردم این کشور از سوی جامعه بین‌المللی تاکید کردند و خواستار آن شدند که گروه حاکم بر افغانستان به تعهدات خود در مقابل خواسته‌های مردم و انتظارات جامعه بین‌الملل عمل کنند.
با نگاهی هر چند اجمالی به سیاست‌های اعلانی و اعمالی ایران در قبال کشور همسایه، اهمیت مردم افغانستان بیش از پیش برجسته می‌شود. حتی خواست و اراده سیاسی مردم افغانستان در تعیین حکومت خود نیز همواره مورد توجه دولتمردان ایران قرار داشته‌است.به طوری که خطیب‌زاده 13 دی‌ماه در کنفرانس خبری هفتگی خود تاکید کرد: «آنچه در افغانستان بیش از همه مورد تاکید ایران و کشورهای همسایه است، تشکیل دولت فراگیر است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد.»
ریشه بحران کنونی افغانستان در 20 سال اشغالگری غرب
جدا از رویکرد سازنده ایران در قبال افغانستان که در چارچوب اصل حُسن همجواری معنا می‌یابد، اشغال دو دهه‌ای افغانستان توسط آمریکا و بلوکه کردن اموال این کشور جنگ‌زده در فضای پساخروج، دلیل مهم دیگری است که طالبان را به سمت کشورهای همجوار و غیرغربی سوق داده‌است.
در پی خروج آمریکای بایدن از افغانستان و مسدودسازی دارایی‌های این کشور، مردم افغانستان با انبوهی از مشکلات عمدتا اقتصادی مواجه شده‌اند که نگاهی به وضعیت بانک‌ها از شرایط وخیم اقتصادی پرده برمی‌دارد.
سازمان ملل به تازگی خواستار اقدام فوری برای حمایت از بانک‌های افغانستان شده و هشدار داده‌است که بحران نقدینگی در این کشور می‌تواند در چند ماه آینده باعث سقوط بزرگ نظام بانکی شود. در یک گزارش سه صفحه‌ای در مورد نظام بانکی و مالی افغانستان که در اختیار خبرگزاری «رویترز» قرار گرفته، «برنامه توسعه ملل متحد» ( UNDP) تاکید کرده‌است که هزینه اقتصادی فروپاشی نظام بانکی و در نتیجه تاثیر منفی اجتماعی آن بسیار گسترده خواهدبود.
در این شرایط نابسامان که موجودی بانک‌ها به شدت کاهش یافته و صدای فروپاشی دیوار اقتصاد افغانستان به گوش می‌رسد، کابل آمریکا را در این زمینه مقصر می‌داند، چرا که آمریکا نزدیک به 9.5 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را مسدود و ارسال پول نقد به این کشور را متوقف کرده‌است.بر اساس برآورد کارشناسان سازمان ملل، موجودی بانک‌های افغانستان در حال حاضر در قیاس با پایان سال 2020 حدود 40 درصد کاهش یافته‌است. گزارش سازمان ملل در عین حال حاکی از افزایش موارد دیرکرد پرداخت اقساط وام‌هاست. به این ترتیب میزان وام‌های مساله‌دار از 30 درصد در پایان سال 2020 به 57 درصد در سپتامبر سال جاری افزایش یافته‌است.
به تازگی پایگاه خبری- تحلیلی «میدل ایست مانیتور»گزارشی با عنوان «غرب به دلیل حضور زنان در افغانستان در حال مهندسی گرسنگی نئواستعماری است»، منتشر کرده و نوشته‌است: غرب و جامعه بین‌المللی تحت نفوذ آن، با امتناع از آزادسازی دارایی‌ها و سرمایه‌های خارجی، افغانستان را به گروگان گرفته و درباره دولت جدیدش سیاه‌نمایی می‌کند.
به نوشته این پایگاه خبری- تحلیلی، اگر بودجه افغانستان همچنان مسدود بماند، تخمین زده می‌شود که تعداد افرادی که به دلیل قحطی و زمستان جان خود را از دست می‌دهند از تعداد جان باختگان در طول دو دهه جنگ بیشتر خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد، غرب و جامعه بین المللی در حال مهندسی و تنظیم قحطی جدیدی هستند که یادآور گذشته‌های استعماری است.
از نگاه ناظران، در چنین فضایی که سایه تحریم، فقر، ترور به عنوان میراث شوم آمریکا بر مردم افغانستان سایه افکنده، مهاجرت تنها گزینه پیش روی بسیاری از آنها است. همان گونه که سازمان ملل نیز پیشتر (جمعه پنجم شهریور) به موج مهاجرتی افغان‌ها اشاره کرد و نسبت به نیم میلیون پناهجوی دیگر از افغانستان تا پایان سال 2021 هشدار داد.
بر اساس این گزارش، موضوع هیات سفر طالبان به تهران هم در جریان نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه نیز هم مطرح شد، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امورخارجه، در مورد دیدار با مقامات ایرانی با هیات طالبانی اینطور گفت: تمامی دغدغه ایران این بوده که چگونه می توان وضعیت مردم افغانستان را بهتر کرد و از این شرایط خارج کرد. گفت‌وگوهای بسیار خوبی در سفر انجام و تلاش شد با تمرکز بر اقتصاد مردم محور، توافقات به نقطه اجرایی شدن نزدیک شود. این سفر در سه کارگروه مختلف به تمامی موارد پرداخت و سفر موفقی بود.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که در چارچوب سیاست حسن همسایگی و روابط خویشاوندی با مردم افغانستان تمامی بضاعت خود را به کار خواهد گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/671879/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دردسر تیک‌تاک

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

طوفان نمک کوهنوردیه!

هلاکت دو تروریست در اطراف زاهدان با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

نجات روسیه با اقتصاد موازی

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

«هفت» از فردا به آنتن بازمی گردد

شاهکار ایرانی در سریلانکا

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شیائومی نیامده رکورد زد!

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

تحریم های جدید آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

علی مصفا: فیلیمو عمدا «نبودن» را تبلیغ نکرد و سرم منت گذاشت!

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی