اخبار محرمانه

آخرين مطالب

ممانعت ایران از رسیدن آمریکا به «آستانه پرش» تحلیل ویژه

ممانعت ایران از رسیدن آمریکا به «آستانه پرش»
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - فرهیختگان /متن پیش رو در فرهیختگان منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
ایستادگی ایران دربرابر خواسته‌های زورگویانه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای مانع از تکرار «خروج از برجام»، «سیاست فشار حداکثری»، «ترور مقامات رسمی» و موارد مشابه در آینده می‌شود.
سیدمهدی طالبی/ دور هشتم مذاکرات هسته‌ای در وین درحالی میان ایران، کشورهای 1+4 و آمریکا ادامه دارد که طرفین همچنان در گیر و دار موفقیت‌های نسبی و معضلاتی اساسی هستند.
برخلاف دور هفتم که رسانه‌های غربی از بن‌بست در مذاکرات خبر می‌دادند، دور هشتم از ابتدا در فضایی مثبت‌تر آغاز شده و ادامه یافته است اما این شرایط می‌تواند ضمن نشان دادن دورنمایی از توافق، به آن چندان نزدیک نباشد.
علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای تهران، شنبه‌شب پس از پایان جلسات خود در هتل کوبورگ از پیشرفت مذاکرات خبر داد اما گفت این پیشرفت‌ها محدود به کاهش اختلافات در پرانتزهای موجود در پیش‌نویس توافق است؛ موضوعی که شاید بتواند دورنمایی از توافق را نشان دهد اما قادر به تضمین حصول آن در زمانی کوتاه نیست.
به‌جز ایران دیگر اعضای حاضر در گفت‌وگوهای هسته‌ای نیز از توصیفاتی مثبت برای بیان مواضع‌شان نسبت به دور هشتم استفاده کرده‌اند. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه -که کشورش یکی از طرف‌های اصلی مذاکرات به‌حساب می‌آید- روز جمعه در مصاحبه مشترک با شبکه تلویزیونی بی‌اف‌ام و رادیو آر‌ام‌سی با ابراز اعتقادش نسبت به در دسترس بودن توافق، همزمان تلاش کرد نسبت به کمبود زمان در مذاکرات هشدار دهد.
لودریان که در دور هفتم گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای کشورش یکی از اخلالگران مذاکرات بود به دو رسانه مذکور گفته بود نشست‌های وین در روزهای اخیر در مسیر مثبتی حرکت کرده است.
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین در ابتدای هفته جاری فضای گفت‌وگوهای وین را مثبت، موثر و روبه‌جلو توصیف کرد اما تاکید کرد پیشرفت در مذاکرات سریع قابل‌دستیابی نیست و باید به‌صورت تدریجی به آنها دست یافت.
اظهارات طرفین مختلف مذاکرات هسته‌ای وین که هیچ‌کدام اطلاع‌رسانی دقیقی از جزئیات مذاکرات انجام نداده‌اند، نشان می‌دهد کلیات گفت‌وگوها مثبت است اما در جزئیات چالش‌هایی وجود دارد که آنها نیز احتمالا منبعث از تلاش‌ها و خواسته‌های زیاده‌خواهانه آمریکا هستند، چنانکه از اساس وجود مذاکرات فعلی در شرایطی که توافق 2015 معتبر بود به‌دلیل نقض عهد واشنگتن است.
خواسته‌های بیش از اندازه زیاده‌خواهانه آمریکا
آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران در برهه کنونی به تناوب خواسته‌هایی را مطرح کرده است که دارای جوانب بسیاری هستند. این جوانب از آنجا دارای اهمیت هستند که نمی‌توان به آنها تنها از یک جهت نگریست، زیرا درصورت پذیرش آنها توسط ایران پیامدهایی چندشاخه برای تهران و آینده پرونده هسته‌ای خواهند داشت. در ادامه به برخی از چنین تلاش‌هایی پرداخته‌ایم.
1-مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای
یکی از خواسته‌های اساسی آمریکا حتی پیش از امضای توافق هسته‌ای در سال 2015 مذاکره درباره مسائل موشکی و منطقه‌ای با ایران بوده است، اما از همان زمان تهران به‌دلیل شک و تردید نسبت به نیات واشنگتن در این باره و همچنین اهمیت موارد مذکور برای امنیت ملی ایران، این درخواست‌ها را رد کرده است. به شکل غیرقابل مقایسه‌ای و برخلاف مساله هسته‌ای، موضوعات موشکی و منطقه‌ای جزئی از ستون‌های امنیت ملی ایران هستند، زیرا ایران با فناوری هسته‌ای به مزیت‌های علمی و صنعتی می‌رسد، اما با ایجاد خلل در موضوعات موشکی و منطقه‌ای امنیت ملی کشور به خطر می‌افتد.
آمریکا در دوره بایدن نیز بر وارد کردن موضوعات موشکی و منطقه‌ای به مذاکرات در هر شکلی اصرار دارد. واشنگتن می‌کوشد به‌زعم خود با فریب تهران، قول رسمی مذاکرات آتی پیرامون موضوع موشکی و هسته‌ای را اخذ کند، اما مقامات ایران می‌گویند اخذ چنین امتیازی از سوی آمریکا می‌تواند به بهانه‌ای برای اخلال در توافق هسته‌ای و خروج مجدد این کشور از آن منجر شود.
2-تقسیم‌بندی فریبکارانه تحریم‌ها
دولت بایدن تحریم‌ها علیه ایران را به سه قسمت سبز، زرد و قرمز تقسیم کرده است. دسته نخست که تحریم‌های سبز هستند به تحریم‌های هسته‌ای دوره ترامپ مربوط می‌شوند که به‌دلیل مغایرت مستقیم با برجام لغو یا به تعلیق درمی‌آیند. تحریم‌های زرد مواردی هستند که تهران باید برای لغو شده آنها امتیازاتی بیشتر از امتیازات داده‌شده در توافق 2015 ارائه دهد. دسته سوم یا تحریم‌های قرمز نیز اساسا به‌هیچ‌وجه قابل رفع نیستند و شامل تحریم‌هایی می‌شوند که دارای برچسب‌های غیرهسته‌ای مانند حقوق بشر هستند.
دولت پیشین آمریکا به ریاست ترامپ برخلاف برجام دست به برچسب‌گذاری جدید تحریم‌های هسته‌ای زده بود تا درصورت تصمیم بایدن برای بازگشت به برجام، وی تحریک به استفاده از آنها علیه ایران شود؛ اتفاقی که هم‌اکنون در‌حال رخ دادن است و او نه قادر و نه حاضر به برداشته شدن تحریم‌های مجددا برچسب‌گذاری‌شده علیه تهران است. واشنگتن با تقسیم‌بندی تحریم‌ها قصد دارد در یک فریبکاری آشکار با رنگ‌بندی تحریم‌ها مانع از برداشته شدن حقیقی تحریم‌ها علیه تهران شود، زیرا با عدم‌لغو‌تحریم‌های زرد یا قرمز، برداشته شدن تحریم‌های سبز نیز چندان کارایی نخواهند داشت.
3-تلاش برای تمدید محدودیت‌ها
آمریکا تلاش دارد اگر ایران در شرایط کنونی حاضر به پذیرش محدودیت‌های بیشتری در حوزه هسته‌ای نشد، زمینه تحمیل آنها به تهران را در سال‌های آتی پایه‌گذاری کند.
براساس بند غروب برجام بخشی از محدودیت‌های هسته‌ای علیه ایران با گذشت زمان به‌مرور کاهش یافته و برداشته می‌شوند. بر این اساس ایران می‌تواند 10 سال پس از توافق تعداد سانتریفیوژهای خود را افزایش داده و پس از 15 سال از توافق نیز می‌تواند بر حجم اورانیوم غنی‌شده خود بیفزاید. واشنگتن برخلاف تعهدات خود در توافق سال 2015 و تعهدات فعلی خود خواهان تحمیل محدودیت‌های زمانی بیشتری به ایران است.
4-عدم‌تضمین برای خروج مجدد
آمریکا در دوره پیشین توافق هسته‌ای با وجود تلاش تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به بهانه‌های مختلف از ارائه تضمین‌های کافی برای ادامه حیات توافق هسته‌ای خودداری کرد. مذاکره‌کنندگان ایران تلاش داشتند با وجود بهانه‌های ارائه‌شده توسط مذاکره‌کنندگان آمریکایی درباره دشواری‌های سیاست داخلی آمریکا برای اخذ تضمین در این حوزه، در اقدامی که در دسترس کاخ‌سفید است، توافق هسته‌ای را به امضای باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت این کشور برسانند.
در دوره کنونی که نقض عهد آمریکا به‌طور واضحی مشخص شده است، تهران تلاش دارد مانع از بازگشت بدون‌تضمین واشنگتن به توافق هسته‌ای شود تا هرگونه خروج مجدد این کشور را با هزینه‌ای بیشتر مواجه کند. با این حال مقامات آمریکایی همچنان برخلاف واقعیات از پذیرش چنین موضوعی طفره می‌روند.
الگوی مذاکرات چه می‌گوید؟

اخبار محرمانه


برای مذاکرات هسته‌ای باید به‌جای متوقف شدن در مسائلی کلی مانند توافق یا عدم‌توافق به دیگر احتمالات موجود نیز پرداخت. مذاکرات هسته‌ای در بدترین حالت در قاعده پایینی خود به «عدم‌توافق» منجر می‌شود و در بالاترین نقطه به «احیای توافق» می‌انجامد. در اینجا بدون آنکه تحلیل‌ها محدود به این دو نقطه پایینی و بالایی شوند، باید فاصله یا خط ایجاد‌شده مابین این دو را نیز درنظر گرفت، زیرا سناریوهای فراوانی بین این دو نقطه نیز محتمل هستند. البته میان این دو خط باید یک حد میانی نیز در‌نظر گرفت، از حد میانی به بالا حوزه ثبات و از حد میانی به پایین یا به‌سمت نقطه «عدم‌توافق» حوزه تنش است. توافقات براساس شیوه کمتر در برابر کمتر تشکیل‌دهنده بخشی از سناریوهای موجود مابین حد میانی تا قسمت بالا یا احیای کامل توافق هستند. قاعده‌گذاری‌های رفتاری نیز که شامل اقدامات فیزیکی و تشدید‌کننده‌اند، تشکیل‌دهنده محدوده بین حد میانی تا نقطه پایانی یا «عدم‌توافق» هستند.
در توافق کمتر دربرابر کمتر دوطرف براساس یک توافق یا حتی تفاهم مکتوب یا غیرمکتوب امتیازات مرسوم دوره‌های قبل در حوزه هسته‌ای و تحریمی را رد‌وبدل می‌کنند. اما در قاعده‌گذاری رفتاری مسائل اندکی از حوزه هسته‌ای و تحریمی فراتر رفته و وارد موضوعاتی مانند جنگ متقارن در منطقه می‌شود.
نقطه عدم‌توافق و حتی محدوده قاعده‌گذاری رفتاری مطلوب هیچ‌کدام از طرفین نیست، زیرا آسیب‌های فراوانی داشته و شرایط سنگین و پیش‌بینی‌نشده‌ای را جلوی همه باز می‌کند؛ این مساله می‌تواند انرژی زیادی را از همگان بگیرد، بدون آنکه ارزشش را داشته باشد. پلن‌های بی‌ دوطرف اصلی منازعه یعنی ایران و آمریکا، در این بازه قرار دارد و در همین بازه هست که دیگر بازیگران با کنار رفتن دیپلماسی از اثرگذاری ساقط می‌شوند؛ همانند دوران بحرانی خروج آمریکا از برجام در سال 2018 تا پایان سال 2020 که طرف‌های باقی‌مانده در برجام از اثرگذاری محروم بودند و تنها تهران و واشنگتن در میدان باقی‌مانده و به تبادل ضربه مشغول بودند.
از این‌رو مهم‌ترین تلاش تمامی طرف‌ها ساکن‌ نشده در محدوده پایین‌تر از حد میانی است؛ جایی که تنش‌ها آغاز شده و شدت می‌یابد. این توضیح اما به آن معنا نیست که طرفین هرگونه فعالیت در این بخش را متوقف می‌کنند، بلکه حتی امکان شدت بخشیدن به آن نیز وجود دارد؛ چراکه دو کشور اصلی در پی ایجاد وحشت در ذهن طرف مقابل هستند. به‌عنوان مثال تشدید مخاصمات در منطقه از سوی محور مقاومت به‌جهت تنظیم محاسبات طرف مقابل صورت می‌گیرد تا واشنگتن با مشاهده ثمرات آن به‌سمت سناریوهایی کشیده نشود که پایین‌تر از خط میانی قرار دارند. الگوریتم اقدامات محور مقاومت در اینجا دو راه دارد. درصورتی که طرف مقابل متوجه شد مسائل به‌جای شدت یافتن فزاینده قابل کنترل می‌شوند و در غیر این صورت سیر افزایشی خود را ادامه می‌دهند تا طرف مقابل به ذهنیت لازم دست یابد. با این حال محدوده متعارف مذاکرات می‌تواند به نقطه‌ای فراتر از نقطه احیای توافق هسته‌ای نیز برسد؛ جایی که برخلاف موقعیت ظاهری‌اش وضعیت بین ایران و آمریکا را به‌شدت تشدید می‌کند.
«آستانه پرش» یکی از دلایل رد خواسته‌های زورگویانه
ایران برای رد خواسته‌های به‌شدت زورگویانه آمریکا در مذاکرات هسته‌ای دلایل بسیاری دارد که در نخستین مرحله به نامشروع بودن‌شان باز‌می‌گردد. با این حال حتی در‌صورت نادیده گرفتن بسیاری از مسائل درباره خواسته‌های واشنگتن اما باید دانست قبول آنها آمریکا را وارد فضایی می‌کند که به یک تعبیر باید آن را «آستانه پرش» نامید. هرگونه اقدامی که برای آمریکا یک شرایط حداکثری بسازد با ایجاد ذوق‌زدگی در میان مقامات کشور، آنها را با طمعی فزاینده به «نقطه پرش» می‌کشاند؛ موضوعی که یکی از مصادیق آن خروج این کشور از توافق هسته‌ای در سال 2018 به امید جایگزینی آن با توافقی به‌زعم ترامپ بهتر بود؛ رضایت ایران به انعقاد یک توافق در حوزه هسته‌ای با آمریکا در سال 2015، با ایجاد نوعی احساس شادمانی کاذب در میان مقامات واشنگتن، آنها را به این نتیجه رسانده بود که با فشار بیشتر می‌توانند با ادامه تحمیل خواسته‌هایشان توافقات بیشتری نیز امضا کنند.
در‌صورتی‌که طرف قدرتمند ماجرا در مذاکرات بکوشد با اعمال زور به تعبیری خواسته‌های بیش از اندازه زیاده‌خواهانه خود را درنهایت به کرسی بنشاند، در جایی بالاتر از نقطه «احیای توافق» و با گذر از خط فوقانی مذاکرات و مناسبات معمول در حوزه هسته‌ای، در اینجا تعاملات ایران و آمریکا وارد محدوده‌‌ای می‌شود که باید آن را «آستانه پرش» نامید. قبول خواسته‌های زیاده‌خواهانه آمریکا به‌ویژه در حوزه‌های منطقه‌ای، موشکی یا عدم‌رفع تحریم‌های برچسب‌گذاری شده دوره ترامپ، باعث آزادسازی ناگهانی طمع‌های فروخفته این کشور علیه ایران شده و خروج‌های دیگری از برجام و سیاست‌های فشارهای حداکثری دیگری را می‌آفریند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/671878/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجری جنجالی روی آنتن زنده پابرهنه شد/ ویدئو

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

31 فروردین آخرین مهلت هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه "طنزپهلو"

قیمت نفت کاهش یافت

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

تضمین ارزآوری برای کشور به همت صنعت گاز/ «ایران» شریک اقتصادی مطمئن شناخته شد

رفع نشتی در 5 مرکز بهره‌برداری خطوط انتقال گاز

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

آخرین سامورایی‌های ژاپن در یک قاب

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

جداول مرتبط با حوزه انرژی لایحه بودجه سال 1403 در کمیسیون انرژی اصلاح می‌شوند

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

مدیر انتشارات روزنه به زندان رفت

از بازیگری در فوتبال تا رسیدن به گزارشگری جوادخیابانی/ ویدئو

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

انتقال بیش از 774 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس

انتقال نوروزی 458 میلیون لیتر فرآورده نفتی در منطقه خوزستان

پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 درصد می‌رسد

ضریب پیچیدگی پتروپالایشگاه تهران تا 1410 به 12.6 می‌رسد

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

شمار جایگاه‌های عرضه‌ سوخت مایع در منطقه کرمانشاه به 128 باب رسید

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

سفر به ایران قدیم؛ عکس‌های تماشایی از عشایر ایران، 90 سال پیش!/ تصاویر

تصویب 2 طرح بزرگ بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در حوزه گاز

حمله ایران به اسرائیل تیتر اول رسانه‌های جهان شد/ تصاویر

اطلاعیۀ سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از اسرائیل در فضای مجازی

عزم جدی دولت سیزدهم در کاهش ظرفیت خالی پتروشیمی‌ها/ 6 درصد از ظرفیت خالی تولید فعال شد

اقدام‌های عملیاتی نفت و گاز مارون با هدف پایداری تولید در 1402

اعلام جرم علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی