اخبار محرمانه

آخرين مطالب

دولت از تصمیمات تکانه‌ای و احساسی پرهیز کند تحلیل ویژه

دولت از تصمیمات تکانه‌ای و احساسی پرهیز کند
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
سهیل ثابت/ برای بررسی شرایط معیشتی جامعه، عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و رابطه میان دولت و مجلس «آرمان ملی» با امیر رضا واعظ آشتیانی به گفت‌وگو پرداخته است که می‌خوانید.
بیش از 200 روز از عملکرد دولت سیزدهم گذشته است اما هنوز شاهد برخی انتقادها و اعتراض‌ها نسبت به شرایط جامعه به ویژه وضع معیشتی مردم هستیم چه ارزیابی از این عملکرد دارید؟
نکته حائز اهمیت اینکه آستانه صبر دولت در انتقاد بسیار بالاست. یعنی دولت با توجه به اینکه تازه روی کارآمده و با توجه به اینکه عده‌ای غیر منصفانه انتقاد می‌کنند اما صبوری این دولت در مقابل انتقادها انصافا صبوری خوبی است. البته برخی نیز هستند که در عرصه‌های مختلف انتقادهای بجایی دارند. نکته مهم این است که ما کمتر دولتی دیدیم که آستانه تحملش در مقابل انتقادها قابل توجه باشد. بدون تعارف و در عین حال منصفانه جمع کردن اتفاقات اقتصادی بالاخص اقتصادی و سیاست خارجی دولت گذشته بسیار کار دشواری بوده است. ما اینگونه تصور نکنیم که اگر 200 روز از عمر دولت آقای رئیسی گذشته اتفاقی رقم نخورده است. اکنون گفت‌وگوها ادامه دارد و صحبت‌‌های مختلف آمریکایی‌ها، اروپایی‌ها و دولت‌های همسو با ایران حکایت از این دارد که گفت‌وگو‌های ادامه‌دار فعلا در یک مسیر منطقی جلو می‌رود. البته هراز گاهی صحبت‌هایی توسط دولت‌های دیگر مطرح می‌شود اما آنچه که مسلم است حداقل یک آرامشی در گفت‌وگو‌ها وجود دارد. در ارتباط با مسائل اقتصادی نیز وقتی بخواهیم ارزیابی کنیم جمع کردن اتفاقات دولت گذشته بسیار کار دشواری است و نقطه چین‌هایی که دولت گذشته در بخش اقتصادی گذاشته و شناسایی این نقطه چین‌ها و برطرف کردن برخی نواقصی که در این حوزه وجود دارد نیاز به یک تدبیر دارد. البته این به این معنا نیست که تصور کنیم دولت می‌تواند همه مشکلات را برطرف کند. اما بحثی که وجود دارد اینکه این دولت توانسته آن التهاب و عدم آرامشی که در گذشته بود را کنار زده و آرامش را در کشور حاکم کند. البته کافی نیست و تصمیماتی که دولت اتخاذ می‌کند باید تصمیماتی راهبردی باشد و از تصمیمات تکانه‌ای یا به تعبیری احساسی پرهیز کند و اصولا تصمیمات راهبردی در بخش سیاست خارجی و اقتصادی اتخاذ کند. 
 بسیاری علـــت عدم تحــقق وعده‌های اقتصادی و وضع معیشتی جامعه را در نبود هماهنگی و تصمیم‌گیری در تیم اقتصادی دولت می‌دانند این گزاره را چگونه تحلیل می‌کنید؟
تیم اقتصادی دولت که جمع قابل توجهی از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور هستند و علی‌الظاهر متولی این تیم آقای مخبر است و به روایتی آقای محسن رضایی؛ باید یک سخنگو داشته باشد. از طرفی به جای اینکه وزیر اقتصاد بگوید ما ماهی یک خبر مهم داریم این ماهی یک بار را در حوزه تیم اقتصادی مشخص و تدوین کرده و از تحقق آن اطمینان حاصل نمایند. از انفرادی صحبت کردن تیم اقتصادی دولت احیانا تناقض درخواهد آمد. تیم اقتصادی باید منسجم باشد که مردم هم اثر بخشی آن را حس کنند. البته بارها اشاره کردم که اصلاح اقتصاد کشور نیازمند یک تیم متخصص است. متاسفانه باید بپذیریم که اقتصاد کشورمان سیاسی و دستوری است که باید از حالت سیاسی و دستوری خارج شود. اگر بتوانیم این جراحی را انجام دهیم که ظاهرا آقای رضایی هم گفتند امیدواریم منجر به این شود که تولید در این کشور شتاب بهتری بگیرد تا بتوانیم به رشد اقتصادی 8 درصد که قولش برای سال1401 داده شده برسیم. 
 بسیاری معتقد بودنـــد که رابطه دولت و مجلس به جهت همسو بودن سال‌ها ادامه دار خواهد بود اما برخی عملکردهای وزرا و انتقادهای نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که هوای میان بهارستان و پاستور چندان آفتابی نیست؛ تحلیل شما چگونه است؟
تعامل و همسویی دولت و مجلس به این معنی نیست که به یکدیگر چک سفید امضا بدهند. اگر بنا باشد که وکلای مردم وکیل‌الدوله شوند اتفاق دیگری رقم می‌خورد. اما تعاملی که گفته می‌شود دولت و مجلس باید داشته باشند در حقیقت دو سویه است. یعنی اگر مجلس از حالت نظارتی خود خارج باشد همه چیز را از دست داده است. اینکه بگوییم مجلس با دولت یکدست است به این معنی نیست که بدون هیچ منطقی از یکدیگر تمکین کنند. ما همیشه اعتراضمان بر این بود که برخی نمایندگان در گذشته وکیل‌الدوله بودند و چشمشان را بر بحث نظارتی می‌بستند و حقوق مردم را استیفا نمی‌کردند. امروز اگر نمایندگان اعتراض می‌کنند حق قانونی آنها است و این حق را نمی‌توانند معامله کنند. نمایندگان مجلس این حق را ندارند که آنچه مردم تحت عنوان حق قانونی در اختیار آنها قرار داده‌اند بخواهند وجه المصالحه قرار دهند. احتمالا یک اکثریتی در این مجلس این دولت را دوست دارند اما دوست داشتنشان به این معنی نیست که از حق قانونی که قانون به آنها داده عدول کنند. چرا که اگر نماینده‌ای بخواهد استیفای حق نکند مردم معترض خواهند شد. امروز برخی از وزرا ضعف‌ها و اظهاراتی داشتند که برای برخی از نمایندگان قابل هضم نبوده و حقشان است که وزیر را به مجلس بخواهند و از او سوال کنند که بابت تصمیماتی که گرفتی عاقبت این تصمیم چه خواهد شد و این حق مجلس است لذا اعتقاد من بر این است که مطالبه‌گری نمایندگان مجلس نباید تبدیل به منازعه شود. حق را می‌شود با یک ادبیات و گفتمان درست گرفت.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/671494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیش‌بینی فعالان بازار از قیمت طلا چیست؟

خرید چندنرخی با یک کالابرگ!

اعتماد مدعی شد: برادر رائفی‌پور در افغانستان و یمن کیسه‌های آرد و برنج و خرما خیرات می‌کند

دوش طولانی یا کوتاه؛ کدام یک بهتر است؟

فروش بیش از 117 هزار سکه در مرکز مبادله؛ ربع‌سکه در صدر تقاضا

افت بازار سرمایه پس از 4 روز رشد

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

لیلا حاتمی شاید در ونیز

تا یه گندی میزنه خودش رو میزنه به خرس مردگی

نقش بازی کردن زنده یاد "رضا داوود نژاد"

«صبح ایران» در مرحله دوم انتخابات مجلس هم لیست می‌دهد

افزایش 8درصدی تولید محصولات پتروشیمی در شستان/سهم 11درصدی از کل صادرات صنعت پتروشیمی

چرا همه مسعود ده نمکی را نقد میکنند؟

جزئیات حادثه اصفهان از زبان رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس

تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است

رئیس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بار دیگر دست از پا خطا کند، وضعیت متفاوت خواهد بود

14 جایگاه عرضه سوخت مایع در منطقه فارس به بهره‌برداری رسید

ابرپروژه‌های صنعت گاز برای سرمایه‌گذاری معرفی شدند

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

باکو: ارمنستان تعیین مرز با آذربایجان را آغاز کرد

دوحه: باید مانع حمله احتمالی به رفح شویم

حضور پررنگ ارتش آلمان در رزمایش «ارابه غول‌پیکر» بیخ گوش روسیه!

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

مسعود ده‌نمکی: با آدم‌های مذهبی‌نما مشکل دارم!

وکیل شکات پرونده منافقین: مسعود رجوی نفوذی ساواک بود

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

قیمت نفت افزایش یافت

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

ماجرای انتشار نشریه در نماز جمعه توسط ده‌نمکی

عزیمت به کراچی، مرحله سوم سفر رسمی رئیس جمهور به پاکستان

واکنش یک حقوقدان به توئیت‌های جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

توئیت جدید کریمی قدوسی؛ این بار موشک مورد توجه قرار گرفت

خاندوزی به ریاض می‌رود

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند/ تصاویر

سقف تراکنش غیرحضوری 2 برابر شد؛ روزانه 200 میلیون تومان

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

برگزاری اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»

گوشی نامزدش را چک می کنه

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی