اخبار محرمانه

آخرين مطالب

چهار تفاوت مذاکرات 94 و 1400 تحلیل ویژه

چهار تفاوت مذاکرات 94 و 1400
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد / شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی حاکم بر مذاکرات کنونی احیای برجام با شرایط منتج به مذاکرات و توافق هسته‌ای تیر ماه 1394 متفاوت است. این تفاوت‌های معنادار که ناشی از پویایی‌های سیاست بین‌الملل است طبیعتا تاثیرگذاری قابل‌توجهی بر فرآیند مذاکرات به دنبال خواهد داشت. به این معنا که اگر مذاکرات کنونی به نتیجه روشنی نرسد، شکل‌گیری اجماع قدرت‌های بزرگ علیه ایران به سادگی دوره‌های گذشته نخواهد بود و ابعاد پیچیده‌تری خواهد داشت.
«دنیای‌اقتصاد» در این گزارش؛ گسترش رقابت چین و آمریکا، افزایش نقش و بازیگری روسیه، تضعیف نقش اروپا و شرایط متفاوت منطقه‌ای را به عنوان چهار متغیر مورد تحلیل قرار داده که مذاکرات کنونی احیای برجام را با مذاکرات منتج به توافق هسته‌ای سال 1394 در هتل کوبورگ وین متفاوت کرده است.
گسترش رقابت چین و آمریکا
در طول چند سال گذشته و به خصوص با روی کار آمدن دولت جمهوری‌خواه ترامپ، رقابت چین و آمریکا جدی‌تر و وارد فاز محدودسازی گسترده شده است. رشد چین طی سال‌های اخیر مخصوصا بعد از عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث شد تا دولت ترامپ در سند استراتژی امنیت ملی 2018 از چین به‌‌‌عنوان رقیب استراتژیک یاد کند و آن را تهدیدی برای تسلط آمریکا بر اقتصاد جهانی بداند. بنابراین درصدد برآمد تا با جنگ تجاری علیه این کشور، نقش رو به گسترش پکن را مهار سازد.
بر اساس برنامه بلندمدت دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، سیاست مقابله آمریکا با چین در سال 2021 نیز ادامه یافت و بایدن ضمن ترمیم روابط با متحدان آمریکا، جبهه‌ای متحد در برابر چین تشکیل داد. به طوری که در بخش انتقال علم و فناوری به چین سخت‌گیری‌ها تشدید شده است. نمودهای این رقابت به خصوص با پیمان امنیتی آکوس میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا جدی‌تر شده است. توافق‌نامه‌ای که از منافع مشترک طرفین در منطقه هند و اقیانوس آرام محافظت می‌کند و حوزه‌‌‌های کلیدی مانند هوش مصنوعی، جنگ سایبری، سیستم‌های زیر آب و قابلیت حملات دوربرد را برای مقابله با چین پوشش می‌دهد.
در واکنش به این اقدامات، چین نیز با استراتژی کمربند راه و گسترش به سمت خاورمیانه و آفریقا درصدد است تا با متحدان آمریکا و همچنین بازیگران ضد سلطه آمریکایی وارد توافق‌نامه‌های همکاری جامع راهبردی شود. در این میان تمرکز چین بر حوزه هوش مصنوعی، فناوری‌های نسل پنجم، نفت، انرژی هسته‌ای و صنایع نظامی با بازیگرانی چون امارات و عربستان سعودی باعث ایجاد حساسیت‌های ایالات متحده شده است.
طبیعتا این فضای رقابت می‌تواند نمودهای خود را در مذاکرات احیای برجام نیز متبلور سازد. به ‌طوری که چین نقش جدی‌تری در همراه کردن آمریکا با احیای توافق نشان خواهد داد. در نقطه مقابل این وضعیت نیز نقش چین قابل‌توجه خواهد بود، آن‌هم با فرض شکست مذاکرات و شکل‌گیری فضای اجماع علیه ایران و ارسال پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت. در واقع بعید است که چین از الگوی سابق در سال‌های 2006 تا 2011 یعنی مشارکت حداکثری در اعمال تحریم‌ها و رای مثبت به قطعنامه‌های شورای امنیت تبعیت کند. البته با این شرط و شروط که ایران همچنان در چارچوب برجام به غنی‌سازی ادامه دهد و از نقطه گریز هسته‌ای که خط قرمز چین هم به شمار می‌رود عبور نکند.
افزایش نقش و بازیگری روسیه
دومین تفاوتی که مذاکرات کنونی را در شرایط متفاوتی از توافق ژوئن 2015 قرار می‌دهد، افزایش نقش روسیه در معادلات قدرت در سطح جهانی و گسترش بازیگری آن در خاورمیانه است. راهبردی که با نقش رو به گسترش چین به نوعی پیوند خورده و باعث شکل‌گیری بلوک ضد هژمونی آمریکا از سوی پکن و مسکو شده است. گسترش همکاری‌های نفتی و تسلیحاتی روسیه با عربستان سعودی، امارات عربی متحده و ایران باعث شده تا عملا مسکو بخشی از راهبرد خود در سطح منطقه‌ای را در ارتباط با خلیج‌فارس تعریف کند.
در این قالب، نقش جدی مسکو در هماهنگی‌ها میان طرفین گفت‌وگو در مذاکرات کنونی که از فروردین 1400 تاکنون در جریان است نشان می‌دهد که روسیه برخلاف مذاکرات قبلی که نقش پررنگ اجرایی نداشت، در دوره کنونی عملا به هماهنگ‌کننده برجام تبدیل شده است.
در همین خصوص دکتر ابراهیم متقی استاد دانشگاه تهران معتقد است: «واقعیت آن است که روسیه در این فرآیند نه‌‌‌تنها یکی از اعضای مذاکره‌‌‌کننده محسوب می‌شود، بلکه تلاش دارد تا از طریق سازوکارهای مربوط به مساعی جمیله زمینه دیپلماسی مبتنی بر حسن نیت و همکاری‌‌‌های سازنده را فراهم آورد. نقش هماهنگ‌‌‌کننده روسیه تاکنون منجر به ایجاد زمینه‌‌‌های کنش همکاری‌‌‌جویانه در روابط متقابل ایران و قدرت‌‌‌های بزرگ شده است. به همان‌‌‌گونه‌‌‌ای که جان کری در روند پیشین دیپلماسی هسته‌‌‌ای به موازات وندی شرمن و موگرینی نقش تعادل‌‌‌بخش و هماهنگ‌‌‌کننده مذاکرات را عهده‌‌‌دار بودند، در این دوره از دیپلماسی هسته‌‌‌ای نقش اولیانوف برجسته‌‌‌تر از سایر دیپلمات‌‌‌هاست و این امر می‌تواند اطمینان‌خاطر بیشتری را برای آمریکا، اروپا، چین و حتی ایران به‌‌‌وجود آورد و زمینه نیل به نتیجه عینی را فراهم کند.»
ضعف اروپا
به موازات افزایش نقش روسیه و چین، تضعیف نقش سنتی اتحادیه اروپا در طول 7 سال بعد از شکل‌گیری توافق هسته‌ای تیر ماه 1395 هم مشهود است. رشد راست افراطی در قاره سبز، ظهور ترامپ و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا از جمله علل و عواملی است که باعث شده تا بلوک واحد اروپایی در درون خود با شکاف‌های قابل لمسی مواجه باشد. در روابط خارج از بلوک نیز گسترش شکاف‌ها در روابط اروپا با آمریکا نیز عیان است. بروز سوءتفاهمات میان فرانسه و آمریکا بر سر پیمان امنیتی آکوس باعث فراخوانده شدن سفرای فرانسه از آمریکا و استرالیا شد. در واقع اقدام جو بایدن در اعلام پیمان فناوری زیردریایی هسته‌‌‌ای با انگلیس و استرالیا که موجب لغو توافق تسلیحاتی پاریس با کانبرا شد، خشم پاریس را به دنبال داشت.
در همین خصوص، وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این اقدام گفت: این حقیقتا خنجر از پشت است. ما روابطی بر پایه اعتماد با استرالیا برقرار کردیم و این اعتماد اکنون تضعیف شده است. لغو این توافق مرا عصبانی کرده است. استرالیا و آمریکا باید در این رابطه شفاف‌‌‌سازی کنند.
ژرار آرو، سفیر پیشین فرانسه در ایالات‌متحده نیز در پیامی توییتری گفت: جهان جنگل است. به تازگی این حقیقت تلخ با اقدام آمریکا و انگلیس در چاقو زدن از پشت از طریق استرالیا به فرانسه یادآوری شد. زندگی همین است. فرانسه در سال 2016 برنده یک قرارداد 50‌میلیارد دلاری (دلار استرالیا) برای ساخت 12 زیردریایی برای نیروی دریایی استرالیا شده بود که بزرگ‌ترین قرارداد دفاعی استرالیا بود.
این ضعف اروپا آشکارا خود را در خروج ترامپ از برجام در سال 2018 نمایان ساخت. به نحوی که تروئیکای اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا صرفا به وعده و وعیدهایی چون مکانیزم اینستکس برای حفظ توافق و نگه داشتن ایران در برجام اقدام کردند، اما به دلیل ضعف و ناتوانی این سه کشور و سایر بازیگران اروپایی راه‌اندازی مکانیزم حمایت از تجارت با ایران عملا با شکست مواجه شد.
در همین خصوص دکتر رحمن قهرمانپور پژوهشگر ارشد مسائل استراتژیک معتقد است: «اتحادیه اروپا در مساله هسته‌ای ایران با یک پارادوکس اساسی مواجه است. از یک طرف بیم آن دارد که عدم‌احیای برجام باعث افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و سرازیر شدن آوارگان مهاجر به اروپا شود و از طرف دیگر به تنهایی و بدون پشتیبانی آمریکا قادر به احیای برجام و حتی حفظ آن نیست. اتحادیه اروپا امیدوار است که مدیریت مشترک مساله هسته‌‌‌ای ایران کورسوی امیدی برای افزایش انسجام در میان کشورهای اروپایی در موضوع سیاست خارجی باشد.»
شرایط متفاوت منطقه‌ای
و اما چهارمین تفاوت دو برهه مذاکرات هسته‌ای در شرایط سیال منطقه‌ای قابل تعریف است. شرایط منطقه خاورمیانه در بحبوحه شکل‌گیری توافق برجام که از شهریور 92 وارد فاز مذاکره شد، در شرایط شکل‌گیری و تصاعد بحران بود. موج خیزش‌های عربی 2011 و سقوط بسیاری از دولت‌های عربی نگرانی‌های قابل‌توجهی را از سوی بازیگرانی چون عربستان سعودی به وجود آورد که طبیعتا با توافق ایران و آمریکا، رفع تحریم‌های گسترده و آزادسازی درآمدهای ایران می‌توانست زمینه افزایش نفوذ ایران در فضای خلأ منطقه‌ای را فراهم کند. این مساله به‌ویژه از این حیث قابل‌توجه بود که آمریکای اوباما از هرگونه تعهد به عربستان و متحدان عرب خود خودداری کرده و حتی آنها را ترغیب کرد که با مذاکره با ایران منطقه را بین خود تقسیم کنند. به خصوص که آمریکا در مواجهه با سقوط دولت حسنی مبارک در مصر و عدم‌ورود جدی به بحران سوریه نشان داد که تعهد ویژه‌ای نسبت به متحدان خود ندارد.
در این چارچوب کارشکنی‌های عربستان در روند مذاکرات برجام و سفر سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی به وین در اکتبر 2014 نشان داد تا چه حد ریاض مخالف این توافق است. مضاف بر این قطع روابط عربستان با ایران در دی ماه 1394 و حمله به یمن در اسفند 1394 هم فضای تنش در روابط تهران و ریاض و همچنین در سطح منطقه‌ای را بالا برد. این وضعیت با روی کار آمدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام تشدید شد و ایران و عربستان عملا در سال 2018 تا مرز تقابل پیش رفتند.
با این حال با سرریز بحران در منطقه و به خصوص از ژانویه 2021 با انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا فضای منازعه در منطقه جای خود را به فضای تنش‌زدایی داد و عملا عربستان که آتش بیار معرکه بود، وارد مصالحه با بسیاری از بازیگران از جمله ترکیه، قطر و ایران شده و همچنین خواستار توقف جنگ یمن نیز شده است. بنابراین تفاوت معنادار سطح منطقه‌ای در دو برهه مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد که منطقه در فضای سرریز بحران قرار گرفته و این عامل نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری مذاکرات احیای برجام و احتمال موفقیت در گفت‌وگوها و رسیدن طرفین به توافق خواهد داشت. در این میان شورای همکاری خلیج فارس در طول یک سال گذشته موافقت نسبی خود را با احیای برجام نشان داده و عربستان و امارات نیز از مسیرهای دوجانبه در حال مذاکره با تهران هستند.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/671466/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

ماجرای انتشار نشریه در نماز جمعه توسط ده‌نمکی

عزیمت به کراچی، مرحله سوم سفر رسمی رئیس جمهور به پاکستان

واکنش یک حقوقدان به توئیت‌های جنجالی کریمی قدوسی: بنزین به آتش ایران‌هراسی نریزید

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

زلنسکی: روسیه کمپین ارعاب به راه انداخته است

توئیت جدید کریمی قدوسی؛ این بار موشک مورد توجه قرار گرفت

خاندوزی به ریاض می‌رود

دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد سن‌پترزبورگ شد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند/ تصاویر

سقف تراکنش غیرحضوری 2 برابر شد؛ روزانه 200 میلیون تومان

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

برگزاری اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»

گوشی نامزدش را چک می کنه

بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!

احکام جدید قاضی‌القضات؛ خلیلی و قطبی جایگزین مصدق و لاریجانی شدند

روزنامه آمریکایی: ترکیه احتمالا به زودی اس 400 را عملیاتی می‌کند

انهدام برج تلویزیونی 140 متری در اوکراین

چه قاتل کیوتی هستی

علیرضا کمالی از فیلم هفت و نیم

نزاع و درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده

جزئیات دیدار رئیسی و مریم نواز شریف؛ توافق برای گسترش آموزش زبان فارسی در پاکستان

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

شهادت 30 کودک بر اثر گرسنگی در غزه

پرواز اندازه آدم رو برملا می‌کنه!

کشتار رژیم صهیونیستی در بیمارستان "ناصر" غزه؛ اجساد کشف شده گور‌های دسته‌جمعی به 310 نفر رسید

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد

جزئیات دادگاه منافقین/ قاضی: مردم آلبانی استرداد و خروج اعضای گروهک منافقین را از دولت خود مطالبه کنند

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

قیمت نفت اندکی بالا رفت

گذشت 200 روز از جنگ غزه؛ تعداد شهدا به 34183 نفر رسید

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تداوم بازدید مقامات ژاپنی از معبد جنگ سوال برانگیز شد

دعوت پوتین از همه کشورها برای گسترش کریدور شمال-جنوب

تولیدات صداوسیما را از شبکه‌های اجتماعی می‌بینند نه تلویزیون/ یک‌ونیم میلیارد بازدید نشان از عدم موفقیت تلویزیون است، نه موفقیت!

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی