اخبار محرمانه

آخرين مطالب

عقربه کُند تحریم و راهبرد ضرب‌الاجل تحلیل ویژه

عقربه کُند تحریم و راهبرد ضرب‌الاجل
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - رجا /متن پیش رو در رجا منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
امروز تمام طرف‌های مذاکراتی به خوبی می‌دانند که سر نخ راهبرد تعیین ضرب‌الاجل بیش از آن که به نگرانی از پیشرفت هسته‌ای ایران مرتبط باشد، به ترس شدید آمریکا از کند شدن عقربه ساعت تحریم‌ها برمی‌گردد.
اولین دور گفتگوهای دولت سیزدهم در وین، به لحاظ زمانی دارای پیام ویژه‌ای برای طرف‌های غربی بود. با اقدامات صورت گرفته ذیل سیاست کاهش تعهدات ایران در برجام و همچنین در عمل به قانون مجلس شورای اسلامی، تهران در شرایطی پای میز مذاکره حاضر شد که دست برتر او در حوزه فنی طرف مقابل را به شدت نگران کرده بود.
سرعت غنی‌سازی و انباشت مواد هسته‌ای در داخل به شکلی طراحی شده بود که همزمان با آغاز دور جدید گفتگوها در هشتم آذر، ایران به محدوده بازدارندگی هسته‌ای رسید. همین دست برتر ایران بود که باعث شد طرف‌های غربی تحت فشار شدید آمریکا برای تشکیل کمیته هسته‌ای قرار گرفته و مجبور شوند تا به موازات دو روز مذاکره در کارگروه تحریم، یک روز از مذاکرات را نیز به کارگروه هسته‌ای اختصاص دهند.
این خواسته آمریکا ناشی از این بود که تصور می‌کرد با ابزار تحریم‌ها می‌تواند تعادل مذاکراتی را در عرصه هسته‌ای برقرار کرده و با طلب امتیاز بیشتر، آورده خود را از مذاکرات افزایش داده و منافع ایران را محدود کند. اما پیشنهادات ایران طی دو متن تحریمی و هسته‌ای در کنار گزارش‌هایی که از ناکارآمدی تحریم‌ها به طرف غربی ارائه شد، هیات‌های مذاکره‌کننده اروپایی را با سردرگمی عجیبی مواجه کرد.
ایران تا پیش از آغاز مذاکرات هشتم آذر به عضویت دائم سازمان همکاری‌های شانگهای درآمد، فروش نفت خود را بیش از 50% افزایش داد و سرعت ورود ارز به کشور را 3 برابر افزایش و کارمزد آن را به 0.1 میزان قبل کاهش داد. به موازات مذاکرات وین، سفر وزیر صمت به سوریه نیز دستاوردهای چشمگیری داشت. تهران و دمشق در این سفر بر تاسیس بانک مشترک دو کشور تفاهم کردند و مرکز تجاری ایران در پایتخت سوریه با بیش از 160 شرکت کار خود را آغاز کرد. همچنین مقرر شد تا صنایع ایرانی ماموریت احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل سوری را بر عهده بگیرند.
وضعیت تحریم‌ها در چهار ماهه ابتدایی دولت سیزدهم به قدری متفاوت شده بود که بر خلاف انتظار طرف‌های غربی، جمهوری اسلامی نه تنها در عرصه هسته‌ای دست برتر را پیدا کرده بود که با کاهش قابل ملاحظه وزن استراتژیک تحریم‌ها، عملا شوک بزرگی به طرف غربی وارد کرد. فاصله معنادار محاسبات غرب از وضعیت ایران با واقعیت‌های میدانی، طرف مقابل را مجبور کرد تا برای اتخاذ سیاست جدید مذاکراتی در برابر شرایط جدید جمهوری اسلامی، علی‌رغم آمادگی تیم ایرانی برای ادامه رایزنی‌ها، درخواست توقف گفتگوها و بازگشت به پایتخت‌ها را مطرح کنند. طرف غربی تلاش‌های اقتصادی ایران در این مدت را نه به عنوان سیاستی اصولی بلکه تاکتیکی مذاکراتی تلقی می‌کرد که تنها با هدف کسب امتیاز در مذاکرات در حال پیگیری است. اما گذر زمان به سود اروپا و آمریکا نبود و شتاب فعالیت‌های دولت سیزدهم بار دیگر طرف‌های غربی را در مذاکرات حیرت‌زده کرد.
جمهوری اسلامی در یک ماه گذشته، با گشودن قفل هشت ساله دیپلماسی انرژی توانست قرارداد سواپ گازی را با ترکمنستان و آذربایجان منعقد کند. با عملیاتی شدن انتقال گاز، طی روزهای اخیر پیشنهادات جذابی از سوی کشورهای منطقه برای قراردادهای مشابه به وزارت نفت رسیده است. در آغاز به‌کار دولت، ظرفیت سوخت مایع نیروگاه‌ها 25 درصد کمتر از پارسال بود، اما امروز یک میلیارد لیتر بیشتر از پارسال بوده و افزایش توان برداشت از میدان‌های گازی نیز در روزهای اخیر رکورد برداشت 705 میلیون متر مکعبی گاز در پارس جنوبی را به ثبت رسانده است.
علاوه بر این، جمهوری اسلامی اکنون بخش عمده نفت‌های روی نفتکش‌ها را به فروش رسانده و در دی ماه برای اولین بار رقم تقاضا برای خرید نفت ایران از میزان تولید پیشی گرفته است. اقدامات وزارت نفت در حوزه زیرساختی نیز زمان بهره‌مندی ایران از هرگونه توافق احتمالی را از شش ماه به زیر یک ماه رسانده و جمهوری اسلامی در حال حاضر طی مدت کوتاهی توان برآورده کردن فروش چند برابری نفت را خواهد داشت. 
در حوزه پول و بانک نیز با تنوع‌بخشی به مسیرهای ورود ارز، ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان رشد قابل توجهی یافته است. با رفع موانع و تسهیل ورود ارز از سوی دولت، بخش قابل توجهی از 30 میلیارد دلار ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و مجموع ایفای تعهدات ارزی به رقم 64 میلیارد دلار رسیده است. این اقدامات در کنار پروژه‌هایی چون رمزپول ملی پیام‌های روشنی برای طرف‌های غربی دارد.
سفر موفق وزیر راه و شهرسازی به عراق، بخش دیگری از پازل بی‌محلی ایران به تحریم‌های آمریکا بود. تفاهم راهبردی خط‌آهن شلمچه – بصره در راستای تکمیل کریدور ابریشم و دسترسی ریلی جمهوری اسلامی به دریای مدیترانه مهم‌ترین دستاورد این سفر بود. علاوه بر این، آغاز تکمیل خطوط ریلی رشت – آستارا و چابهار – سرخس نیز توان راهبردی کشور را در حوزه ترانزیت به شکل فزاینده رشد خواهد داد. در همین مدت، قطار باری اکو در مسیر اسلام‌آباد – تهران – استانبول پس از 12 سال مجددا آغاز به کار کرده و مجموعه این اقدامات باعث شده تا ترانزیت از مسیرهای ریلی جمهوری اسلامی در سه ماه پاییز امسال رشد 110 درصدی را تجربه کند.
در حوزه صادرات نیز خبرهای مهمی وجود دارد. در سه ماه گذشته، مراکز تجاری ایران علاوه بر سوریه در عراق، امارات و سریلانکا نیز افتتاح شد. همچنین طی سفر هیات پاکستانی به ایران، هدف‌گذاری 5 میلیارد دلار تبادلات اقتصادی میان دو کشور به تایید رسید و مقرر شد در مدت کوتاهی توافق تجارت آزاد میان دو کشور عملیاتی شود. به موازات، مذاکرات بر روی سند تجارت آزاد منطقه اوراسیا با پیشرفتی چشمگیر، 80% از مسیر خود را پیموده و در همین مدت نیز طی تفاهم‌نامه‌هایی خطوط منظم دریایی در حوزه خزر و خلیج فارس برای تسهیل در حمل و نقل دریایی به کشورهای هدف برقرار شده است. علاوه بر این، صادرات فرامنطقه‌ای به مقصد آفریقا نیز افزایش 230 درصدی را تجربه کرده و تلاش برای برقراری خطوط منظم دریایی در این حوزه نیز آغاز شده است.
در چنین شرایطی کفه ترازو شدیدا به نفع ایران سنگینی می‌کند. طرف‌های غربی، نگران از کند شدن عقربه تحریم‌ها به غوغای رسانه‌ای روی آورده و تلاش دارند با تعیین ضرب‌الاجل به بهانه پیشرفت‌های غیرقابل بازگشت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تحریم‌های نیمه جان خود را به قیمتی گزاف‌تر از ارزش واقعی آن در برابر توان فنی ایران مبادله کنند.
اقدام اروپا و آمریکا در تعیین ضرب‌الاجل‌ها نیز هدفی جز ایجاد اختلال در افکار عمومی و دستگاه محاسباتی تیم ایرانی ندارد. البته در شرایطی که عدم خروج ایران از مسیر صلح‌آمیز برای همه اعضای اتاق مذاکرات بدیهی و مبرهن است، این تلاش‌های خارج از اتاق مذاکرات راه به جایی نخواهد برد. امروز تمام طرف‌های مذاکراتی به خوبی می‌دانند که سر نخ راهبرد تعیین ضرب‌الاجل بیش از آن که به نگرانی از پیشرفت هسته‌ای ایران مرتبط باشد، به ترس شدید آمریکا از کند شدن عقربه ساعت تحریم‌ها برمی‌گردد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/671260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

ادعای مخالفت بایدن با عملیات نظامی صهیونیست‌ها در رفح

شهادت 7 فلسطینی در بمباران یکی از خانه های رفح

حمله پهپادی اوکراین به مناطق مسکونی «بلگورود»

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

بیانیه مقاومت اسلامی عراق درباره حمله به هدف حیاتی در ایلات و پایگاه هوایی اشغالگران

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

گزارش امیرعبداللهیان از سفر نیویورک؛ موضوع دیپلماسی برای لغو تحریم‌ها هم مورد توجه قرار داشت

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی