اخبار محرمانه

آخرين مطالب

جنگ کریدورها در خاورمیانه تحلیل ویژه

جنگ کریدورها در خاورمیانه
  بزرگنمايي:

اخبار محرمانه - دنیای اقتصاد /متن پیش رو در دنیای اقتصاد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
علی یوسف-اقتصاددان و تحلیلگر امور مالی عمومی| رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مسیری به طول 1200کیلومتر را که خلیج‌فارس را از طریق جاده، راه‌آهن و بنادر به ترکیه وصل می‌کند، به عنوان «جاده ابریشم جدید» توصیف می‌کند. «پروژه جاده توسعه» عراق در نهایت تلاش می‌کند کانال سوئز را در زمینه حمل‌ونقل از آسیا به اروپا به چالش بکشد. با اختلالات اخیر در عبور کالا از دریای سرخ، سیاستمداران هر دو کشور امیدوارند که کریدور اقتصادی عراق-ترکیه به جایگزین مناسبی برای آن تبدیل شود. به این منظور، بغداد و آنکارا باید ابتدا بر اختلافات سیاسی، مناقشات مربوط به حقوق آب و مسائل امنیتی که می‌تواند تهدیدی بر پروژه پیشنهادی «جاده توسعه» باشد غلبه کنند؛ پروژه‌ای که می‌‌‌تواند ده‌‌‌ها میلیارد دلار در سال ارزش داشته باشد. «پروژه جاده توسعه» پس از تکمیل، زمان سفر بین آسیا و اروپا را کوتاه می‌کند.
در اواخر ماه مارس، نخست‌وزیر محمد السودانی با رئیس‌جمهور اردوغان در آنکارا دیدار کرد. این دیدار چند ساعت به طول انجامید و در نهایت اردوغان اعلام کرد که کار «پروژه جاده توسعه» آغاز خواهد شد. با وجود اینکه ترکیه نقش اصلی را در اجرای این پروژه دارد، اما دولت عراق به دنبال مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای در این پروژه بوده است؛ در درجه اول برای جذب سرمایه‌گذاری و بودجه، سپس برای ایجاد منافع مشترک اقتصادی و تقویت روابط به عنوان حائلی در برابر درگیری‌های احتمالی.
این پروژه دارای پتانسیل اقتصادی عظیمی برای عراق در زمینه ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و تامین مواد وارداتی از خارج است. البته ذکری از بازده مالی مستقیم از طریق کارمزد و مالیات به میان نمی‌آوریم. به گفته احمد الراوی، اقتصاددان، «جاده توسعه در صورت جدیت در اجرا، نمایانگر چشم‌‌‌اندازی بلندپروازانه است و در توسعه زیرساخت‌‌‌های کشور در حوزه حمل‌‌‌ونقل و ایجاد فرصت‌‌‌های شغلی عالی با ایجاد بیش از 250‌هزار شغل (با تکمیل پروژه) نقش عملی خواهد داشت.» بخشی از «پروژه جاده توسعه» ایجاد یک «کانال خشک» در جنوب عراق است که بندر بزرگ «فاو» را از طریق تونل‌های غوطه‌ور به بندر «ام‌قصر» متصل می‌کند. این مسیر در مقایسه با حمل‌ونقل از طریق کانال سوئز، دوهفته در زمان صرفه‌جویی می‌کند.
اجرای پروژه‌ای با چنین مقیاس، به‌ویژه در عراق، با چالش‌هایی مواجه است. از آنجا که «جاده توسعه» به تکمیل بندر بزرگ فاو وابسته است، اولین مانع کمبود بودجه بوده است. تاکنون تنها پنج اسکله از 99اسکله‌ای که پیش‌بینی شده، ساخته شده است. اگر بودجه در این سطح ضعیف ادامه یابد، تکمیل بندر بزرگ فاو بیش از 20سال طول خواهد کشید. در مورد چالش‌‌‌های منطقه‌‌‌ای، بندر «مبارک» در کویت که در حال ساخت است، قصد دارد ترافیک کشتیرانی را به سمت کویت هدایت کند. کویت با پیش‌بینی اینکه بندر مبارک قبل از بندر بزرگ فاو به بهره‌برداری می‌رسد، تلاش کرده است دولت عراق را متقاعد کند که بندر مبارک را از طریق راه‌آهن به «جاده توسعه» متصل کند. این کار می‌تواند بندر بزرگ فاو را به‌شدت تضعیف کند؛ زیرا کویت کنترل بیشتری بر خطوط کشتیرانی خواهد داشت و مزیت‌های اقتصادی عراق در «جاده توسعه» را کاهش خواهد داد.

لینک کوتاه:
https://www.akhbaremahramaneh.ir/Fa/News/1226226/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرمانشاه

شرکت گاز مازندران از سازمان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است

اولین پادشاه زن ایران را بشناسید / دختر خسرو پرویز چطور بر تخت سلطنت نشست؟

کودتای امریکایی علیه مصدق

اتهام جنجالی ترامپ علیه بایدن

افشاگری «واشنگتن پست» از پشت‌پرده سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

پرده‌برداری از سیمای بن‌ سلمان هسته‌ای

نیویورک تایمز : عربستان و آمریکا در یک قدمی توافق بزرگ قرار دارند

دلار وارد کانال 56 هزار تومان شد

واکنش نتانیاهو و بن‌گویر به شروط بنی گانتس

نمایندگی ایران مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را تایید کرد

ایران هنوز سیستم هشدار سیل ندارد

گانتس شروط خود را برای ادامه حضور در کابینه جنگ اعلام کرد

قشنگ‌ترین چیزای دنیا رو نمیشه دید فقط میشه با قلب حس کرد

دستور رئیسی برای حمایت از فعالین فضای مجازی

خیانت« بدغذاها» به سلامت روان‌شان؟

از معلم مشهدی تا معلم افعی تهران

تظاهرات مقابل محل اقامت نتانیاهو

هر کاری دلت بخواد می‌تونی بکنی فقط کافیه اراده کنی

کارگران بی‌شناسنامه؛ چرا سهم کارگران غیررسمی در اقتصاد ایران رو به افزایش است؟

نتیجه حمایت از وزیر

فیلم قدیمی از تعویض ضریح مضجع شریف حرم امام رضا(ع) با حضور رهبر انقلاب

فیلم شمخانی در حال پول دادن به کودکان در تخت جمشید حاشیه‌ساز شد

متکی: عزیزی و ذوالنور گزینه‌های امنا و صبح ایران برای ریاست مجلس نیستند

حقوق نمایندگان مجلس چقدر است؟

افشای نقش سرمایه‌داران آمریکایی در سرکوب تظاهرات دانشگاه کلمبیا

ژنرال بازنشسته اسرائیلی: امکان نابودی حماس وجود ندارد

30 سال زندان برای عامل حمله با چکش به همسر رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا

رئیسی و علی‌اف فردا سد «قیز قلعه‌سی» بر روی رود ارس را افتتاح می‌کنند

ادعای العربیه درخصوص هشدار ایران به آمریکا درباره عواقب حمله اسرائیل به حزب‌الله

محاسبه قیمت مسکن هنوز با دلار 40 هزار تومانی

شرایط ثبت‌نام خودروهای برقی اعلام شد

تظاهرات شهرک‌نشینان برای برکناری «نتانیاهو»

تو جریان داری که من نبضم هنوزم میزنه

گل بود و به سبزه نیز آراسته شد

روایتی از آموزش هسته‌های اولیه حزب‌الله و حشدالشعبی توسط سردار حاج‌رحیمی

حمله اسرائیل به رفح چه تاثیری بر وخیم‌تر شدن اوضاع انسانی در غزه داشته است؟

تولد بامزه عروسک‌های مهمانی برای آقای مجری

اثاث‌کشی قالیباف به دفتر جدید؟

چرا مردم بیش از بیکاری از تورم متنفر هستند؟

آموزش ساخت جعبه هدیه جالب

چرا واردات خودرو همچنان با مشکل روبرو است؟

محسن زنگنه: دولت باید پای خود را از صنعت خودرو بیرون بکشد

تاثیر مدل اقتصادی ماهاتیر محمد بر برنامه هفتم توسعه کشور

معاون وزیر نفت: تعداد کالاهای ممنوعه برای واردات به 250 قلم رسید

شمار تلفات امروز ارتش اسرائیل در «رفح» به 20 کشته رسید

هیچی تو زندگی ارزش مردن رو نداره!

فلاحت‌پیشه: سال 97 گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

نماینده پارلمان اسپانیا تشریح کرد: شباهت تاریخ اسپانیا به اکنونِ فلسطین

© - www.akhbaremahramaneh.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی